زاهدی: تجارت ایران و تاجیکستان در دولت سیزدهم ۵ برابر شد| ظرفیت های توسعه تجارت با تاجیکستان کدامند؟
زاهدی: تجارت ایران و تاجیکستان در دولت سیزدهم ۵ برابر شد| ظرفیت های توسعه تجارت با تاجیکستان کدامند؟

زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران با اشاره به افزایش تجارت تهران و دوشنبه به ۲۴۰ میلیون دلار، ادامه داد: امروز مانعی برای توسعه مناسبات میان ایران و تاجیکستان وجود ندارد.

بازار؛ گروه ایران: نظام الدین زاهدی سفیر مختار (فوق العاده ویژه) تاجیکستان در ایران در همایش معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری ایران در تاجیکستان با اشاره به برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان و همچنین اولین نمایشگاه ساخت ایران در شهر دوشنبه طی روزهای ۵ تا ۸ دی ماه امسال، گفت: این همایش وبرگزاری نمایشگاه ساخت ایران، ناشی از توافق های روسای جمهور دو کشور در تاریخ های ۱۷ و ۱۸ آبان ماه سال جاری است که قرار است در این کمیسیون مشترک و نمایشگاه دکتر محرابیان وزیر نیرو و جمعی از فعالان اقتصادی و مسئولان سایر وزارتخانه ها حضور یابند.

به گفته او، بدون تردید رفت و آمدهای بین دو کشور دوست، می‌تواند در جهت توسعه روابط دوجانبه مؤثر باشد و حجم تجارت ایران و تاکیستان از حدود ۵۰ میلیون دلار طی سه دیدار روسای جمهور ایران و تاجیکستان ۵ برابر شد که با توافقات انجام شده هر گونه محدودیتی برای افزایش حجم تجارت ما بین دو کشور برداشته شده است و من امیدوارم که در سال جاری میلادی حجم مبادلات بیش از گذشته شود.

به گزارش بازار بعد سومین دیدار روسای جمهور این دو کشور در آبان ماه دو کشور برتوسعه همه جانبه تجارت و سرمایه گذاری تاکید کرده اند و از این رو قرار است نمایشگاه تخصصی ایران ساخت و معرفی ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در صنایع پایه در تاجیکستان از ۵ تا ۸ دی ماه برگزار شود.

سفیر تاجیکستان در ایران با اشاره به اینکه ابراهیم رییسی، در اولین سفر خارجی خود به عنوان رییس جمهور در شهریور سال ۱۴۰۰ کشور تاجیسکتان را انتخاب کرد، ادامه داد: این انتخاب نشان دهنده توجه ایران به کشور برادر، هم فرهنگ و هم زبان خود یعنی تاجیکستان بود.

توسعه همکاری های ایران و تاجیکستان بعد از توقفی کوتاه

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ رییس جمهور تاجیکستان بعد از ۱۳ سال به ایران سفر کردند. این سفر هم یک پیام داشت و آن این بود که وقفه ایجاد شده در مناسبات دو کشور موقت بوده است. بعد از آن بود که روند توسعه مناسبات و همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور آغاز شد.

زاهدی همچنین سفر مجدد ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران به تاجیکستان را در سال جاری را نقطه عطفی در مناسبت های اقتصادی دو کشور دانست و افزود: در این سفر ۱۹ سند دو جانبه به امضای دو کشور رسید که عدد منحصر به فرد و قابل توجهی است. این اسناد همکاری می توانند رهنما و راهگشای فعالان اقتصادی باشند.

به گفته سفیر تاجیکستان در ایران، صمیمیت و اراده ای که از هر دو طرف بر تحکیم روابط دو جانبه صورت گرفته مهم ترین اثر و دستاورد این سفر بوده است.

زاهدی همچنین به بیانیه مشترک روسای جمهور دو کشور اشاره کرد و آن را نشان دهنده اراده سیاسی دو کشور هم زبان و هم فرهنگ بر توسعه بلامحدود همکاری های تهران و دوشنبه در همه حوزه ها دانست و اظهار داشت: روسای جمهور در ملاقات های خود به این مساله تاکید داشتند که این تازه اول کار است. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که اراده ایجاد شده، یک بستر و زمینه برای توسعه مناسبات دو کشور خواهد بود.

به گفته او، در دو دیدار نخست روسای جمهور دو کشور بیشتر تاکید روی مسائل سیاسی و فرهنگی بود اما در سفر آخر آقای رییسی، همکاری های اقتصادی و تجاری مورد توجه و تاکید دو کشور قرار گرفت.

سفیر تاجیکستان در ایران لغو رویداد یک ماهه برای ایرانی ها را هم مورد توجه قرار داد و گفت: به باور من تفاهم نامه صورت گرفته برای لغو روادید برای رشد همکاری ها، آمد و رفت شهروندان، توسعه گردشگری و تسهیل رفت و آمد فعالان اقتصادی به شدت موثر خواهد بود.

توپ توسعه در زمین فعالان اقتصادی

سفیر تاجیکستان در ایران با بیان اینکه روسای جمهور دو کشور در جلسات تجاری بر توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری در همه زمینه ها تاکید کردند، اظهار داشت: هم اکنون بستر حقوقی و قراردادی این توسعه ایجاد و ابزارهای لازم در قالب کمیسیون مشترک فراهم شده است. ضمن اینکه شورای مشترک سرمایه گذاری و شورای مشترک اتاق های بازرگانی دو کشور هم برای تشویق همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور فراهم آمده است. امیدوارم که فعالان اقتصادی با استفاده از این ابزارها بتوانند همکاری های خود را افزایش دهند.

آنچه که باید توسط رهبریت دو کشور فراهم می شده، فراهم شده است. حالا دیگر توپ توسعه و شکل گیری این همکاری ها در زمین فعالان اقتصادی بوده و آنها باید تلاش خود برای استفاده از این ظرفیت موجود استفاده کنند

به گفته او، در سفر امام علی رحمان یک برنامه بلند مدت همکاری های اقتصادی و تجاری به مدت ۱۰ سال به امضا رسید. به دنبال آن در سفر آقای رییسی به تاجیکستان هم نقشه راه اجرایی کردن این برنامه بلند مدت به امضا رسید. آنگونه که روسای جمهوری در پایان سخنرانی های خود تاکید داشتند آنچه که باید توسط رهبریت دو کشور فراهم می شده، فراهم شده است. حالا دیگر توپ توسعه و شکل گیری این همکاری ها در زمین فعالان اقتصادی بوده و آنها باید تلاش خود برای استفاده از این ظرفیت موجود استفاده کنند. آنها امیدوارند که بخش خصوصی گام های استواری را برای افزایش همکاری های دو کشور در این زمینه بردارد.

۳ سال پیش حجم تجارت دو جانبه ایران و تاجیکستان حدود ۵۷ میلیون دلار بود اما حالا این رقم به حدود ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است. به عبارت دیگر تجارت دو کشور در مقایسه با ۳ سال پیش حدود ۵ برابر شده است

زاهدی در ادامه سخنان خود افزایش همکاری های تجاری دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: ۳ سال پیش حجم تجارت دو جانبه ایران و تاجیکستان حدود ۵۷ میلیون دلار بود اما حالا این رقم به حدود ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است. به عبارت دیگر تجارت دو کشور در مقایسه با ۳ سال پیش حدود ۵ برابر شده است.

به گفته او، بر اساس آمارهای موجود در ۹ ماه نخست میلادی حجم تجارت دو جانبه کشور حدود ۱۹۵ میلیون دلار بوده است. پیش بینی می شود که تا پایان سال ۲۰۲۳ رکورد سال ۲۰۲۲ هم شکسته شده و حجم تجارت ایران و تاجیکستان از ۲۴۰ میلیون دلار هم فراتر رود.

سفیر تاجیکستان در ایران تصریح کرد: هم اکنون دو طرف ضرورت افزایش مراودات تجاری را احساس کرده اند؛ این احساس ناشی از اراده رهبران دو کشور است.

ظرفیت های تاجیکستان برای همکاری بیشتر با ایران

زاهدی با تاکید بر اینکه امروز مانعی برای توسعه مناسبات میان ایران و تاجیکستان وجود ندارد، اضافه کرد که دو کشور هم‌زبان از ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل و نقل و غیره برخوردار هستند که هنوز از این موقعیت‌ها بهره‌برداری لازم صورت نگرفته است.

او در ادامه به پتانسیل ها و ظرفیت های تاجیکستان هم گریزی زد و گفت: عمده اقتصاد کشور ما بر پایه کشاورزی بنا نهاده شده است. اما به دنبال این هستیم که کشور خود را به یک کشور صنعتی تبدیل کنیم. برای رسیدن به این هدف به سرمایه گذاری های و همکاری با کشورهای پیشرفته ای همچون ایران نیاز داریم. چرا که بسیاری از صنایع ایران در طول ۴۰ سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و توانسته از تحریم ها به عنوان یک فرصت برای رشد و توسعه استفاده کنند.

زاهدی همچنین با بیان اینکه در تاجیکستان ۶۰۰ معدن کشف شده وجود دارد که تنها ۵۰ تا ۶۰ تای آنها مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: کشور ما ظرفیت های بسیاری در این حوزه دارد و جای خالی حضور سرمایه گذاران و متخصصان ایران در این بخش احساس می شود.

زاهدی: تجارت ایران و تاجیکستان در دولت سیزدهم ۵ برابر شد| ظرفیت های توسعه تجارت با تاجیکستان کدامند؟

او همچنین درباره ظرفیت ها و پتانسیل های تاجیکستان در حوزه انرژی هم گفت: تاجیکستان به کشورها آب ها معروف بوده و چیزی حدود ۶۰ درصد آب های آسیای مرکزی از این کشو ر سرچشمه می گیرد. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که اگر قرار باشد از ظرفیت این رودخانه ها استفاده کنیم می توانیم ۵۲۷ میلیارد کیلو وات ساعت برق استحصال کنیم. این مقدار ۵ الی ۶ برابر ظرفیت موجود است.

به گفته سفیر تاجیکستان در ایران، دو کشور می تواند نسبت به احداث نیروگاه های برق آبی اقدام کرده و از سود آن به صورت مشترک استفاده کنند.

به گفته او، همچنین روسای جمهور دو کشور در نشست های تجاری همچنین بر توسعه همکاری در زمینه احداث نیروگاه های خورشیدی هم تاکید کردند.

زاهدی همچنین توانایی ایران در صنعت داروسازی را مورد توجه قرار داد و افزود: ایران چیزی حدود ۹۵ درصد از داروی مورد نیازش را خود تولید کرده و تنها ۵ درصد آن وارداتی است. حال آنکه این نسبت در کشور تاجیکستان بر عکس بوده و ایران طی یک برنامه بلند مدت می تواند در این زمینه کمک های بسیاری به ما بکند. ضمن اینکه در تاجیکستان ۵ هزار گیاه دارویی وجود دارد و این می تواند یک بستر مناسب برای راه اندازی کارهای مشترک در حوزه دارو سازی باشد.

او همچنین تاکید کرد که تاجیکستان برای سرمایه گذاران در این کشور تسهیلات و امتیازهای ویژه ای را فراهم کرده و از حضور سرمایه گذاران ایرانی در این کشور استقبال می کند.

لازم به یادآوری است اولین نمایشگاه تخصصی ایران ساخت و معرفی ظرفیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در صنایع پایه در تاجیکستان در تاریخ ۵ تا ۸ دی ماه امسال در شهر دوشنبه برگزار می شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]