ورق در بورس برمی‌گردد؟
ورق در بورس برمی‌گردد؟

اکوایران: اخبار و شایعات مثبتی که برای بازار سرمایه به گوش می‌رسد نشان می‌دهد که احتمالا فضا برای صعودی شدن بازار می‌تواند مهیا شود و می‌توان به آینده بازار سرمایه خوش‌بین بود.

به گزارش اکوایران، اوراق گواهی سپرده خاص ۳۰ درصدی قبل از موعد یک‌هفته‌ای در بعضی از بانک‌ها به اتمام رسید و نام‌نویسی برای خودروهای وارداتی مقصد جدید پول‌های سربه‌هوا شد.

نقدینگی موتور محرکه رشد بازارهاست و بازارساز با استفاده از ابزارهای مختلف در حال رام کردن اسب سرکش نقدینگی است تا از شوک‌های تورمی در بازارها جلوگیری کند.

در حالیکه دلار در نزدیکی سقف تاریخی خودش قرار گرفته بود و انتظارات از اصلاح دلار بالا بود بانک مرکزی با استفاده از سپرده خاص ۳۰ درصدی افسار اسب سرکش نقدینگی را کشید.

هزینه فرصت سرمایه‌گذاری افزایش یافته‌است

در دیدبان روزهای گذشته مطرح شد که سیاست‌های مالی و پولی فعلی در کنار گواهی سپرده خاص، میزان سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد و رییس بانک مرکزی روز قبل اعلام کرد تحت شرایط کنونی ممکن است بعضی شرکت‌های تولیدی دچار مشکل شوند و برخی شرکت‌ها تامین مالی نشوند. محمدرضا فرزین گفت در دنیا اینطور نیست که تامین مالی صرف فقط بر عهده بانک‌ها باشد و تمرکز صرف بر نظام بانکی می‌تواند آثار تورمی داشته باشد.

 این ادعا از طرف رییس بانک مرکزی صحیح است ولی باید توجه داشت وقتی اوراق سپرده خاص با نرخ ۳۰ درصد منتشر می‌شود، در حقیقت هزینه فرصت سایر سرمایه‌گذاری‌ها افزایش می‌یابد و وقتی انتظارات جامعه از نرخ بهره بدون ریسک افزایش پیدا کند سطح سود مورد انتظار سرمایه‌گذار نسبت به پذیرش ریسک افزایش پیدا می‌کند و باتوجه به شرایط موجود و سودآوری بسیاری از شرکت‌ها توانایی شرکت در دریافت تسهیلات از سرمایه گذار خصوصی تضعیف می‌شود.

شرط نزولی ماندن بازار ارز

 از نظر تکنیکی دلار در نزدیکی حمایت مهمی است که اگر از دست برود انتظارات کاهشی از اسکناس آمریکایی تقویت می‌شود.

سکه رفاه در روز جاری بازهم صف فروش شد و بالاتر از محدوده قیمتی بازار آزاد به همین خاطر حجم معاملاتی گواهی‌های سکه کم بود.

در معاملات دیروز درهم امارات به محدوده حمایت روانی ۱۵ هزار تومان نزدیک شده و اگر این محدوده شکسته شود با توجه به لیدری درهم در بازارها انتظارات کاهشی برای شروع موج‌ جدید اصلاح تقویت می‌شود.

خوش‌بینی به بورس برمی‌گردد؟

این روزها شرایط برای سهام‌های کوچک بهتر از شاخص‌سازهاست. دیروز هم با وجود اصلاح بازار سرمایه، شاخص کل منفی بیشتری نسبت به شاخص هم‌وزن تجربه کرد.

بازار بورس روی حمایت تاریخی ایستاده و رفتار امروز معامله‌گران مهم خواهد بود باید دید شاخص کل می‌تواند سقف تاریخی سال ۹۹ را حفظ کند و یا این حمایت مهم شکسته خواهد شد؟ مطمئنا در صورتی که شاخص کل از این محدوده به خوبی حمایت شود انتظارات افزایشی تقویت خواهد شد ولی شکست حمایت برای بازار جالب نخواهد بود و اگر چنین شود محدوده حمایتی دو‌میلیون و ۴۹ هزار تومان حمایت مهم پیش روی بازار سرمایه خواهد بود.

در گزارش‌های دیدبان در گذشته موضوع افزایش عوارض صادرات مواد معدنی خام و نیمه‌خام مورد بررسی قرار گرفت و اثر کاهشی آن بر سودآوری شرکت‌های معدنی، صادرات و بازار سرمایه از دیدگاه تحلیلگران مطرح شد. ولی‌الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس روز قبل از تصویب کاهش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد.

شورای پول و اعتبار با پرداخت ۱۵ همتی تسهیلات به ایران‌خودرو و سایپا موافقت کرده است. اخبار این چنینی و شایعات مثبتی که برای بازار سرمایه به گوش می‌رسد نشان می‌دهد که احتمالا فضا برای صعودی شدن بازار می‌تواند مهیا شود و می‌توان به آینده بازار سرمایه خوش‌بین بود.

چرا که بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها از تورم چندساله عقب مانده‌است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]