خیز عربستان برای تبدیل شدن به قطب تولید خودروهای برقی
خیز عربستان برای تبدیل شدن به قطب تولید خودروهای برقی

اکوایران: عربستان سعودی در سال‌های اخیر چندین میلیارد دلار برای تبدیل شدن به قطب تولید خودروهای برقی هزینه کرده است؛ اما برای تحقق این هدف، چه موانعی پیش روی عربستان است؟

به گزارش اکوایران، عربستان سعودی برای تبدیل شدن به قطب تولید وسایل نقلیه الکتریکی و غلبه بر موانعی مانند نبود زیرساخت، نیروهای متخصص و مواد خام، میلیاردها دلار هزینه کرده است.

به نوشته رویترز،‌ ریاض قصد دارد با این سرمایه‌گذاری هنگفت، از سودهای فراوان صنعت جدید و جذاب خودروهای الکتریکی بی‌نصیب نماند. عربستان در راستای دور کردن هر چه بیشتر اقتصاد خود از نفت، دست‌کم ۱۰ میلیارد دلار در شرکت آمریکایی لوسد موتورز سرمایه‌گذاری کرده، شرکت سازنده خودروهای الکتریکی خود موسوم به «سیر» (Ceer) را راه‌اندازی کرده و یک کارخانه تولید فلزات خودروهای برقی ایجاد کرده است.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان با در اختیار داشتن ۷۰۰ میلیارد دلار، هدف خود را تولید سالانه ۵۰۰ هزار خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است. همچنین هدف عربستان تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودروی برقی تا سال ۲۰۲۶ است.

تا دسامبر ۲۰۲۳، تنها کارخانه خودروسازی عربستان که در سپتامبر همان سال افتتاح شد، توانست ۸۰۰ خودرو را مونتاژ کند.

عربستان در گذشته برای جذب شرکت‌های خودروسازی بزرگ، ناموفق بوده است. شرکت تویوتا در سال ۲۰۱۹ از امضای قرارداد با مقامات سعودی خودداری و علت تصمیم خود را هزینه‌های بالای نیروی کار، کمبود تأمین‌کنندگان محلی و بازار محلی کوچک عنوان کرد.

در حال حاضر چین بر زنجیره تأمین خودروهای برقی و تولید این خودروها، سلطه قابل توجهی دارد. شرکت بی‌وای‌دی چین توانست در پایان سال گذشته میلادی با سبقت از شرکت آمریکایی تسلا، به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان تبدیل شود.

ایجاد صنعت محلی،‌ ضرورت نخست

برای عربستان سعودی،‌ یکی از بزرگ‌ترین سختی‌ها به جذب تولیدکنندگان قطعات خودرو مربوط می‌شود، چراکه در این کشور یک صنعت محلی قابل توجه که بتواند این نیاز را برطرف کند، وجود ندارد. شرکت «سیر» عربستان قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ نخستین خودروی خود را رونمایی کند، اما هنوز کارخانه این شرکت ایجاد نشده است. با این حال، منابع آگاه به رویترز اعلام کرده‌اند که نخستین خودروی این شرکت پیش از سال ۲۰۲۶ رونمایی نخواهد شد.

در اکتبر ۲۰۲۳،‌ شرکت هیوندای کره جنوبی و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان از سرمایه‌گذاری مشترک برای ساخت کارخانه موتورهای احتراق داخلی و خودروهای الکتریکی خبر دادند. این اتفاق به علاوه کارخانه‌های لوسد و سیر، خوشه‌ای از کارخانه‌های تولید خودرو را در شهر جده ایجاد خواهد کرد. با این حال، شرکت سعودی سیر مجبور خواهد بود قطعات مورد نیاز خود از جمله باتری را که گران‌ترین قسمت خودروی برقی است، از شرکت بی‌ام‌و آلمان تأمین کند.

شرکت خودروسازی لوسد پیش‌تر اعلام کرده بود عربستان به حضور تأمین‌کنندگان بزرگ خودروهای برقی در داخل خاک خود نیاز دارد و کارخانه لوسد در داخل عربستان تنها به مونتاژ دوباره خودروهایی که در داخل کارخانه اصلی این شرکت در آریزونای آمریکا آماده شده‌اند، می‌پردازد. این اتفاق می‌تواند مانع از گسترش تولید داخلی شود زیرا عربستان به واردات خودروهای ساخت خارج ادامه می‌دهد.

در طول یک دهه آینده، دولت عربستان سعودی با خرید ۱۰۰ هزار خودروی لوسد موافقت کرده است. صندوق توسعه صنعتی عربستان برای کمک به تأمین مالی ساخت کارخانه لوسد، در سال ۲۰۲۲ به این شرکت یک وام بدون بهره ۱/۴ میلیارد دلاری اعطا کرد. صندق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان مالک ۶۰ درصد از شرکت لوسد است و تا آگوست ۲۰۲۳ حداقل ۵/۴ میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است.

همچنین مقامات سعودی در سال گذشته میلادی اعلام کرده بودند که امیدوارند کشورشان به مرکز تولید باتری خودروهای برقی تبدیل شود. اما برای دستیابی به این هدف، عربستان نیازمند مواد خام از جمله لیتیوم است. با وجود اینکه وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان اعلام کرده این کشور خواهان تولید لیتیوم است، تاکنون خبری از وجود منابع لیتیوم در این کشور مخابره نشده است. از سوی دیگر، شرکت معادن عربستان سعودی اعلام کرده طرح استخراج لیتیوم از آب شور، در مرحله آزمایشی قرار دارد.  

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]