شهردار تهران: پایان کارهای بزرگ ما سال ۱۴۱۰ است؛ساخت خط ۸ با طرف ایرانی و خارجی
شهردار تهران: پایان کارهای بزرگ ما سال ۱۴۱۰ است؛ساخت خط ۸ با طرف ایرانی و خارجی

اکوایران :عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۸ مترو تهران با حضور شهردار تهران آغاز شد.

به گزارش اکوایران ،علیرضا زاکانی در آئین آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۸ مترو تهران گفت: در آستانه بهار قرآن و طبیعت پس از مجاهدت بزرگ مردم ایران در انتخابات دور هم جمع شدیم و آغاز دیگری را برای شهر تهران رقم خواهیم زد. یکی از ویژگی‌های جدیدی که در این دوره مدیریت شهری دنبال شد توجه به نیازهای مردم و برنامه ریزی برای کارهای بلندمدت است.

وی افزود: از نیمه اول سال گذشته تا امروز ۱۰۷ پویش افتخار و امید داشتیم که بر اساس محاسبه‌ای که انجام شده تا صدمین پویش افتخار و امید ۱۷۸ هزار میلیارد تومان برای ۸۶۱ پروژه هزینه شده که ۸۴ درصد آن پروژه‌هایی بوده که در همین دوره آغاز و تکمیل به اتمام رسیده است. همچنین ۶۶ درصد از این توضیحات مربوط به نیمه جنوبی شهر است که نشان از توجه به عدالت توزیع و خدمات در سطح شهر تهران دارد.

شهردار تهران ادامه داد: تمام نرم‌های گذشته را پشت سر گذاشته‌ایم و در قبوض عوارض شهری نیز گزارش‌هایی به صورت عدد و رقمی از اقدامات انجام شده شهرداری تهران منتشر شده است. در سال جاری تا کنون یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن آسفالت ریزی انجام شده که تقریبا سه برابر ۱۰ سال دوره‌های گذشته است. در روزهای گذشته ۲۰۰۰ هکتار فضای سبز پیرامون شهر تهران به بهره برداری رسید که نیمی از آن درختان مثمر و ۲۵۰ هکتار آن آبیاری به صورت زیرسطحی است. به این ترتیب توجه همه جانبه‌ای به امورات شهر انجام شده، قطعا همه در کنار هم می‌توانیم شهری آباد، الگو و نمونه را بسازیم.

زاکانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تکمیل برخی خطوط همانند خط ۷ مترو تهران و خط ۴ آن آغاز شده و در حال پیگیری است، افزود: امسال خطوط جدید همانند خط ۱۰ که از غرب به شرق می‌رود آغاز شده و امروز نیز آغاز عملیات خط ۸ مترو تهران انجام شد. ۲ خط از ۴ خط جدید خطوط تبادلی هستند و همه خطوط را به یکدیگر متصل می‌کند. به این ترتیب هر شهروند در هر کجایی که سوار مترو شود می‌تواند در مقصد مورد نظر خود پیاده شود.

وی ادامه داد: کار میان مدتی که آغاز شده این است که برای اولین بار طرف ایرانی و خارجی ساخت خط ۸ مترو تهران پذیرفته است که کار را آغاز کنند و از طریق تهاتر ملک به مرور و به قیمت روز کار را پیش ببرند که این شیوه جدیدی از تامین منابع مالی است و در حقیقت یک نوآوری قلمداد می‌شود که برای خطوط ۹ و ۱۱ نیز همین روش را در پیش خواهیم گرفت. ما سال ۱۴۱۰ را به عنوان نقطه پایانی کارهای بزرگ شهر در نظر گرفتیم. در همین راستا در سال آینده آزادراه شهید شوشتری به بهره برداری می‌رسد. خط ۹ از مشیریه آغاز می‌شود و به این ترتیب تلاش خواهیم کرد خدمات مناسب‌تری به شهروندان تهرانی ارائه کنیم. در کنار کارکردهایی که انجام شده نگاه جدی به زیرساخت‌های شهر خواهیم داشت تا با امکانات حمل و نقلی که در سال آینده به شهر تهران اضافه می‌شود امکانی فراهم شود که حداقل‌های خدمت به مردم ارائه شود. بی‌تردید مسئولین کشور اگر شب و روز خدمت کنند گوشه‌ای از اقدامات مردم را نمی‌توانند جبران کنند.

شهردار تهران در حاشیه برگزاری این مراسم و در جمع خبرنگاران نیز گفت: خط ۸ مترو تهران که از ۱۱ منطقه تهران عبور می‌کند با ۹ خط مترو تداخل دارد. قطعا در ماه‌های آتی خطوط ۹ و ۱۱ نیز عملیات احداث‌شان آغاز می‌شود و در سال ۱۴۱۰ خطوط مترو به اتمام می‌رسد تا به این ترتیب بتوانیم سهم حمل و نقل عمومی را به ۷۰ درصد برسانیم تا مردم کمتر نیاز داشته باشند که از خودرو شخصی استفاده کنند. قطعا شروع احداث خط ۸ مترو تهران از محدوده مسعودیه پیام توجه به این نکته را به عنوان یک اولویت خدمت‌گذاری مخابره می‌کند.

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک هم در این مراسم گفت: مهمترین خطی که در خطوط چهارگانه جدید شهر تهران خواهیم داشت همین خط ۸ مترو است. برنامه ۲۰ ساله‌ای برای مترو تهران تدوین شده بود که در حقیقت باید با شیب ملایمی احداث خطوط را پیگیری می‌کردیم اما با رهنمودهای شهردار تهران با توجه به معضل آلودگی هوا و ترافیک این مسیر را هر چه سریعتر پیش رفته و خواهیم رفت تا بتوانیم نسبت به حل این معضلات گام مهمی برداریم.

وی افزود: سال آینده سال بهار حمل و نقل خواهد بود و در شهر تهران در حوزه حمل و نقل شاهد این بهار خواهیم بود.

هرمزی با اشاره به آغاز عملیات احداث خط ۸ مترو تهران گفت: بر اساس پیش بینی‌ها سالانه ۳۰۰ میلیون سفر در خط ۸ مترو تهران خواهیم داشت. خطی که با خط ۹ تلاقی خواهد داشت و ۱۱ منطقه شهر تهران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران تاکید کرد: در احداث خط ۸ مترو که ابتکار و مسیر جدیدی را برای تامین منابع مالی به صورت نوین پایه گذاری کرده که در حقیقت شیوه جدیدی از قراردادها را پیش خواهیم برد.

در حاشیه این مراسم  مسعود درستی مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه د  در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی  پیرامون ساخت ۸ خط مترو تهران گفت: شبکه مترو تهران با ۱۱ خط طراحی شده‌است و تا زمانی که این ۱۱ خط به طور کامل زیر بار ترافیک نرود، ۷ خط فعلی نیز کارآیی حداکثری خود را ندارند.

وی ادامه داد: خط ۸ مترو از منطقه ۱۵ و محله مسعودیه آغاز می‌شود و با عبور از مرکز شهر در ایستگاه تقاطعی سرسبز واقع در منطقه ۸ به اتمام می‌رسد. مطابق طراحی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود ایستگاه‌های ابتدایی خط ۸ تا ۴ سال دیگر آماده شود و با تکمیل این خط حدود ۱۰ درصد از بار ترافیکی این مناطق کاسته خواهد شد. از طرفی این خط به دلیل عبور از مناطق پر جمعیت، باعث افزایش مسافر پذیری سایر خطوط نیز خواهد شد.

درستی در  پاسخ به سوالی دیگر پیرامون اورهال واگن‌های مترو گفت: با فعال سازی قرارداد واردات واگن از چین زمینه ورود واگن‌های جدید قطار به تهران فراهم شده است اما تا زمان ورود این واگن سیاست ما اورهال واگن‌های موجود است.

وی ادامه داد: مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بناست از بهمن ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۳، ۲۳ رام قطار اورهال شود که عمده آن مربوط به واگن‌های دی سی است. تا به الان با اقدامات مناسب واگن‌های دی سی را در اورهال با ارتقا مبدل به واگن دی سی‌پلاس تبدیل کرده‌ایم و تا پایان سال نیز اورهال یک رام قطار دیگر تکمیل می‌شود.

درستی در رابطه با اتفاقات پیش آمده در خطوط مترو طی روزهای گذشته نیز گفت: حوادث رخ داده در مترو تهران سابقه‌ای ۲۵ ساله دارد و امری کاملا طبیعی است، اما گاهی این حوادث به دلیل اثری که بر روی بار ترافیکی و… می‌گذارد پر رنگ می‌شود، باید بپذیریم در سال‌های گذشته به دلیل تحریم و… در توسعه زیرساخت‌های مترو عقب افتاده‌ایم و آنگونه که باید به رام‌های قطار رسیدگی نشده و اورهالشان به تعویق افتاده‌است. همین موضوع یکی از عوامل اصلی حوادث در خطوط مترو تهران است.

 وی افزود: البته بخشی از این حوادث نیز مانند آتش سوزی رخ داده در ایستگاه شوش جزو اتفاقات نادر و پیش‌بینی ناپذیر است. بخشی دیگر از اتفاقات مربوط به طراحی قدیمی واگن‌های دی سی است مانند قفل شدن ترمز یکی از قطارها در ایستگاه شهید بهشتی. با این وجود از تمامی شهروندان بابت اتفاقات رخ‌داده عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم دیگر شاهد رخ دادن اتفاقات این چنینی نباشیم.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]