۵۰ درصد جمعیت خانه‌های بهداشت اتباع افغانستان هستند
۵۰ درصد جمعیت خانه‌های بهداشت اتباع افغانستان هستند

در درون شبکه بهداشتی و درمانی کشور، یک شبکه خاص اتباع وجود دارد. نظام سلامت کشور تفاوتی بین اتباع خارجی و ایرانی در امر خدمات قائل نیست و موظف است همان خدمات را به اتباع ارائه دهد.

در روزهای گذشته خبرهایی از هجوم گسترده افغان‌ها به ایران مطرح شده است. دانش آموزان اتباع در کنار دانش آموزان ایرانی در حال تحصیل هستند، دغدغه ای که والدین دانش آموزان ایرانی داشتند بحث سلامت دانش آموزان اتباع بود که در این گزارش به این موضوع پرداخته‌ایم‌. بر اساس گزارش‌ها اتباع و مهاجرین قانونی در ایران موفق به ثبت نام در مدرسه شده‌اند که پرونده سلامت دارند و از نظر انتقال بیماری مصون هستند. بنابراین هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

از سال ۲۰۱۲ وزارت بهداشت مجری رعایت مقررات بهداشت بین الملل شده است و در ارائه خدمت بین اتباع و ایرانی‌ها تفاوت وجود ندارد و ملزم به ارائه خدمت به همگان است. البته در درون شبکه بهداشتی و درمانی کشور، یک شبکه خاص اتباع وجود دارد. نظام سلامت کشور تفاوتی بین اتباع خارجی و ایرانی در امر خدمات قائل نیست و موظف است همان خدمات را به اتباع ارائه دهد.

ایمن سازی برای این گروه نیز به طور کامل انجام می‌شود. سطح پوشش ایمن سازی آنها تا ۹۸ درصد است و گاهی تا ۱۰۰ درصد هم می‌رسد. کسانی که تازه به کشور وارد شده‌اند به سرعت تحت ایمن سازی قرار می‌گیرند و برای آنها کلاس آموزش سلامت گذاشته می‌شود.

فرشیدی

در دوران کرونا واکسیناسیون رایگان برای اتباع انجام شد

حسین فرشیدی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفتگوی با خبرنگار گسترش نیوز گفت: اتباعی که در داخل ایران هستند  همانند ایرانی‌ها خدمات بهداشتی دریافت می‌کنند. افراد با مراجعه به خانه بهداشت و در صورت ارایه کد ملی خود در سامانه های مختلف برررس می‌شوند و خدمات لازم را دریافت می‌کنند. وزارت بهداشت در جریان نوع واکسن و مشکلات این افراد است.

وی گفت: در حال حاضر مشکلی که با اتباع داریم دریافت خدمات مازاد است و متاسفانه کمک بین‌المللی برای کسانی که بعنوان مهاجر در کشور ما مستقر هستند صورت نمیگرد. ما از همان امکاناتی که برای هموطنان خودمان استفاده می‌کنیم عین همان را برای اتباع درنظر می‌گیرم. در محله‌هایی حتی مشاهده شده است که ۵۰ درصد جمعیت خانه‌های بهداشت را اتباع تشکیل میدهند.

فرشیدی در پایان گفت: در دوران کرونا نیز واکسیناسیون رایگان برای همه و برای اتباع نیز انجام شده است. هر کسی به مرکز بهداشتی مراجعه کند خدمات را دریافت خواهد کرد. در خانه‌های بهداشت ما شک نداریم که انجام شده اما ممکن است، تعدادی از این افراد هنوز واکسن را دریافت نکرده باشند. در مناطقی که ما خانه های بهداشت  داریم، بدون شک اتباع واکسن دریافت کرده‌اند.

جباری

دانش آموزان اتباع سنجش سلامت شدند

صابر جباری فاروجی سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: دریافت واکسن کرونا برای دانش آموزان توصیه‌ای بود و دستوری در کار نبود. برای تمامی دانش اموزان اتباع هم سنجش سلامت انجام می‌شود و دانش آموزان ایرانی توجه کنند در این خصوص نگرانی‌ای وجود ندارد.

ورود مهاجران غیرمجاز معضلی جهانی

در رسانه‌ها  از ارائه برنامه آموزش نحوه زندگی سالم و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برای این دسته از اتباع خبر داده شده بود. افراد مسن، میانسالان، کودکان و نوجوانان را نیز مطابق دستورالعمل‌های حوزه خانواده تحت پوشش و کنترل می‌کنیم و بین آنها و یک مرکز بهداشتی درمانی که جمعیت ایرانی را پوشش می‌دهد، هیچ تفاوتی وجود ندارد.

ورود مهاجران غیرمجاز معضلی جهانی است.  اگر این مهاجران وارد کشور شوند تا زمانی که هستند از خدمات وزرات بهداشت ما بهره‌مند می‌شوند، اگرچه آنها فرار می‌کنند. بزرگ‌ترین اقدام دراین باره ایمن سازی و واکسیناسیون آنها است. چهار مرحله ایمن سازی برای آنها در حال انجام شدن است. در کل حدود ۴۵ هزار دانش آموز را از این جمعیت وجود دارند و اتباع غیر مجازی که نترسیدند دولت آنهارا اخراج کند، وارد مدارس شدند. آنها می‌توانند خدمات بهداشتی درمانی اولیه را در هر مرکز بهداشتی و درمانی و خانه بهداشت و در اردوگاه‌ها میز دریافت کنند.

همچنین درباره نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع مجاز قوانینی وجود دارد. درصد عمده‌ای از این اتباع در مهمان‌شهرها استقرار داده می‌شوند که تحت پوشش اولیه خدمات بهداشتی و درمانی قرار می‌گیرند. به طور کلی ۲۲ واحد بهداشتی تحت عنوان “بهداشت سرا” در کشور و در مهمانشهرها مستقر هستند. این مراکز مثل مراکز بهداشتی درمانی شهرها هستند و هر کدام پزشک، ماما، کارشناس بیماری‌ها و کارشناس بهداشت محیط دارند. چون آنها در این جمعیت مستقر هستند ما هم به آنها خدمات می دهیم. به جای بهورزی که در خانه‌های بهداشت فعالیت می‌کند از جنس خود اتباع ایرانی “به‌بخش‌ها” در بهداشت سراها فعالیت می‌کنند. ما مفتخریم از بین مردم هر اردوگاه و مهمانشهر، تعداد زیادی رابط یا سفیر سلامت انتخاب شده است. مثلا در اردوگاه ناصری ساوه حدود ۷۰ رابط سلامت وجود دارد که موظف هستند پیام‌های بهداشتی را به منازل ببرند. آنها دقیقا مثل اتباع ایرانی خدمت می‌گیرند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]