جزییات تازه از اتصال ریلی شلمچه به بصره| خنثی سازی ۱۵۰۰ مین در یک سال
جزییات تازه از اتصال ریلی شلمچه به بصره| خنثی سازی ۱۵۰۰ مین در یک سال

صالحی، مدیرعامل راه آهن گفت: اولویت دیپلماسی حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم موجب شد تا پروژه‌های ریلی عقب مانده از جمله پروژه ریلی شلمچه – بصره خیلی زود به نتیجه برسد.

به گزارش بازار، سید میعاد صالحی، مدیر عامل راه آهن کشور درباره احداث پروژه ریلی شلمچه – بصره گفت: به این دلیل که پروژه‌های ریلی فراملی نیاز به پیگیری و فعال کردن کشورهای طرف مبدا یا مقصد را دارد، ممارست جدی مدیران و همکارانمان را در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی را می‌طلبید. از این رو بنده شخصا در دوسال اخیر بارها پیگیر پروژه ریلی شلمچه به بصره از طرف عراقی بودم و حتی در ایامی که دولت عراق درحال تغییر و تحول بود، باز هم به پیگیری‌های خود ادامه دادیم و سعی کردیم گام اول را با قطار ترکیبی تهران – کربلا شروع کنیم و سپس به موازات، احداث حلقه مفقوده آن یعنی پروژه ریلی شلمچه به بصره را نیز پیش بردیم. از سوی دیگر در دولت جدید عراق با توجه به این که نخست وزیر محترم عراق برای احداث و پیش برد این پروژه بعد از سفر به ایران ابراز تمایل کرد، در مجموع دیروز به این نقطه رسیدیم که با حضور نخست وزیر عراق پروژه مهم ریلی شلمچه – بصره را به طور رسمی کلید بزنیم و امید داریم با حضور مقامات مهم ایرانی و عراقی از جمله معاون اول رئیس جمهور این پروژه مهم با جدیت و هر چه سریع تر به ثمر برسد.

وی ادامه داد: احداث پروژه ریلی شلمچه – بصره سال‌ها و دهه‌ها مورد انتظار مردم ایران و عراق بوده است و از سوی دیگر بحث دیپلماسی حمل و نقل ریلی و روابط با کشورهای همسایه در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفت. به همین دلیل اندکی از احداث پروژه ریلی شلمچه – بصره در خاک ایران باقی مانده بود که در یک سال اخیر حدود ۱۶۰۰ فقره مین را در خاک کشورمان یافتیم و آن را در نواحی مرزی شلمچه خنثی کردیم و در مجموع ۱.۴ کیلومتر خط ریلی در قسمت مرزی احداث شد. اما دیروز آغاز رسمی پروژه ریلی شلمچه -بصره اتفاق افتاد. در این پروژه، مسیر ۳۲ کیلومتری ریلی از شلمچه به بصره درحالی انجام خواهد شد که احداث ۱۶ کیلومتر ابتدایی آن با مشارکت طرف ایرانی و راه آهن جمهوری عراق و همچنین احداث یک پل بر اروند رود به طول یک کیلومتر انجام خواهد شد. زمان زیرسازی این پروژه ۱۸ ماه و زمان احداث کل آن به طور مجموع تا ۲ سال پیش بینی شده است. همچنین لازم به ذکر است با برقراری این خط ریلی از مشهد تا نقطه صفر مرزی شلمچه و سپس از بصره تا کربلا به مدت ۸ ساعت، جا به جایی مسافران و مبادلات تجاری به آسانی انجام خواهد شد. یکی از نتایج بسیار خوب این پروژه جا به جایی آسان زائران اباعبدلله مخصوصا در ایام اربعین حسینی است. با توجه به ارزان بودن و ایمنی بالای سفرهای ریلی، با اتصال شلمچه به بصره شاهد تحولی شگرف در حوزه گردشگری و زیارتی بین ایران و عراق خواهیم بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]