اعتبار ایمنی پایتخت در سال ۱۴۰۳؛ بودجه امسالِ بحران، نقد شد؟
اعتبار ایمنی پایتخت در سال ۱۴۰۳؛ بودجه امسالِ بحران، نقد شد؟

اکوایران:رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران از افزایش اعتبارحوزه ایمنی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران خبر داد.

مهدی بابایی با اشاره به اعتبار پیش‌بینی شده برای حوزه ایمنی درلایحه بودجه۱۴۰۳شهرداری تهران به اکوایران گفت: ‌بودجه پیشنهادی که برای سال آینده در کد چهار ایمنی و مدیریت بحران پیش‌بینی شده بیش از ۷۹۰۰ میلیارد تومان است و اگر آن را رند کنیم برای این حوزه هشت همت اعتبار پیش‌بینی شده که حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به آتش نشانی است. در بودجه ۱۴۰۲ چهار درصد کل بودجه مربوط به آتش نشانی تهران می‌شود و این جدا از اعتباراتی است که برای HSE، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، ایمن‌سازی پل‌ها و غیره در نظر گرفته شده است. این موضوع به نظر عدد و رقم منطقی است که به آن پرداخته شده است.

او با اشاره به این که درخصوص ایمنی ساخت و ساز دغدغه جدی نداریم هم توضیح داد: ‌ساختمان‌های نوساز تا تأییدیه ایمنی نداشته باشند پایان کار برایشان صادر نمی‌شود. اول کار دستورالعمل‌ها داده می‌شود و در پایان پس از تأیید ایمنی، موضوع به نتیجه می‌رسد و پایان کار صادر می‌شود اما چه تضمینی وجود دارد که ساختمان بعد از چند سال ایمن باشد و بهره‌برداری بدون مشکل باشد.

بابایی تاکید کرد: مشکلی که وجود دارد با ساختمان‌های موجود قدیمی است. چه تضمینی وجود دارد ساختمانی که دو یا پنج سال پیش ساخته شده سیستم اعلام حریق‌شان کار کند و خاموش نشده باشد یا خاموش نکرده باشند و شیر فلکه آبش را نبسته باشند؟ باید مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان به نتیجه برسد و تا این به نتیجه نرسد نمی‌توانیم روی مسائل ایمنی تضمین بدهیم.

بابایی با اشاره به مصوبه شورای شهر درباره  اینکه شهرداری در مرحله نخست به ساختمان‌های نا ایمن اخطار دهد و سپس بنر هشدار نصب کرده و در نهایت پرونده قضایی تشکیل دهد گفت: در تهران حدود ۹۶۰هزار ساختمان داریم آیا کسی می تواند بگوید  چند درصدشان ایمن هستند و چند درصدشان ایمن نیست؟ شهرداری تهران حدود ۴۴۰هزار ساختمان  را شناسایی کرده آیا می‌تواند برای  چنین حجم ساختمانی تشکیل پرونده دهد؟ چنین ظرفیتی در قوه قضاییه وجود دارد؟ 

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که برای نخستین بار در برنامه چهار ساله  موضوع الزام شهرداری به کاهش حوادث پیش بینی شده است گفت:‌ در این برنامه شهرداری  تهران را موظف کردیم در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد حریق‌های ساختمانی درون ساختمانی را متوقف کند چون این حریق‌ها سالی یک درصد رشد داشتند. برنامه این بوده که طی این دو سال رشد را متوقف کنیم و در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ شاهد سالی نیم درصد کاهش باشیم و اولین بار بود که چنین سیاست‌گذاری برای شهرداری می‌شد و اوایل خیلی مقاومت می‌شد؛ ولی وقتی قدری فعالیت اجرایی‌تر و عملیاتی‌تر شد دیدیم می‌شود نتیجه گرفت؛ چون آتش نشانی گفت تنها نمی‌توانم، بنابراین مناطق و نواحی را نیز ملزم کردیم که کمک کنند. طبق آخرین آمار که گرفتیم عدد‌های برنامه چهار ساله‌مان محقق شده وقتی می‌بینیم حریق درون ساختمانی چهار درصد کاهش پیدا کرده است.

بابایی درباره میزان حریق هم تاکید کرد:‌ ‌امید داشتیم در پایان دوره دوتا یک درصد بالا برود و دو نیم درصد پایین بیاید؛ اما یک باره در یک ساله چهار درصد کاهش یافت؛ چون گفتمان در قسمت‌های مختلف جاری و ساری می‌شود و عینک ایمنی به چشم مدیران شهری می‌نشیند و در کنارش شهرداری تهران به صورت ویژه موضوع HSE را پیگیری کرد  HSE قبلاً یک نهاد تشریفاتی در شرکت شهر سالم بود. طبق اصول HSE باید ذیل بالاترین نهاد آن سازمان کار کند و بررسی کردیم و دیدیم اگر ذیل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران برود بهتر است و این نهاد را به آنجا انتقال دادیم و پس از آن در مناطق ۲۲گانه مدیریت HSE را قرار دادیم و برایش کارمند گذاشتیم و برای HSE مناطق ردیف بودجه گذاشتیم تا نظارت کنند و هر سال این حوزه را پیگیری می‌کنیم. همه این‌ها باعث می‌شود عدم انطباق‌های ایمنی احصا شود و جهت رفع ابلاغ شود که همگی در کاهش حادثه‌ها مؤثر است. امسال به طور ویژه برای مناطق اعتبار دادیم تا مسئولین HSE پیمانکاران عامل چهارم انتخاب کنند و عامل چهارم از لحاظ ایمنی بر بقیه قرارداد‌های شهرداری نظارت کنند که مثلاً کارگران پیمانکاران خدمات شهری اصول ایمنی را رعایت می‌کنند یا نمی‌کنند و اولین بار است که قرار است در شهرداری این گونه عملیاتی پای کار برویم.

او درخصوص این که آیا این اعتبارات در اولویت تخصیص قرار دارند یا خیر نیز گفت: ‌در حوزه آتش نشانی مشکل نداشتیم؛ چون صددرصد تخصیص است. البته گله‌مندی‌هایی در رابطه با نقدینگی داشتند که با تذکر حل شد. در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران خرید تجهیزات عقب افتاده بود و با پیگیری که از معاونت مالی و سرمایه‌گذاری شهرداری تهران کردیم، قول دادند طی این دو ماه تجهیزاتشان را بخرند و قرار شده از طریق شرکت سرمایه‌گذاری شهر عقب ماندگی که برای خرید تجهیزات دارند، را انجام دهند براساس پیگیری‌ها انجام شده اعلام شد که به این شرکت اعلام شده که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خرید تجهیزاتشان انجام شود و ‌امیدوارم این عقب ماندگی طی این چند ماهه جبران شود.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]