سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای از مهم‌ترین مراکز توسعه‌آفرین کشور است/ ضرورت تقویت ارتباط آموزش‌های مهارتی و صنعت
سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای از مهم‌ترین مراکز توسعه‌آفرین کشور است/ ضرورت تقویت ارتباط آموزش‌های مهارتی و صنعت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای به جهت رسالت مهمی که دارد از مهم‌ترین ارکان توسعه جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین تکریم و معارفه معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور با اشاره به تحولات گسترده سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در دو سال گذشته، اظهار داشت: دستیابی به رشد و رهایی از چالش بیکاری از رسالت‌های تقویت آموزش‌های مهارتی در کشور است.

وی با بیان اینکه در کشور ظرفیت تأمین نیازهای جمعیت بالایی وجود دارد، گفت: لازمه زیست مناسب در این دنیا دانستن است و سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای می‌تواند دانش را تبدیل به تولید و خدمات نماید و به رشد اشتغال منجر شود.

وزیر کار افزود: سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری و نیز اسناد بالادستی از مهم‌ترین مراکز توسعه‌بخش جمهوری اسلامی ایران است.

مرتضوی با بیان اینکه این سازمان در تلاش است با مهارت‌افزایی مسیر اشتغال آبرومندانه را فراهم کند، تأکید کرد: یکی از مأموریت‌های اساسی ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه به مهارت‌افزایی و توانمندسازی جوانان است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: نیروی کارآمد باید متناسب با توان و ظرفیت‌های اشتغال کشور تأمین شود.

وی به‌روزرسانی و توسعه مراکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای را مهم عنوان کرد و افزود: پیوند آموزش و صنعت در رویکرد جدید سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور باید دنبال شود و آقای عظیمی به جهت تجربیات گسترده توانایی راهبری این حوزه را دارند.

مرتضوی با تقدیر از تلاش‌های آقای حسینی‌نیا در دوران تصدی ریاست سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: به جهت توانمندی ایشان و اهمیت نقش‌آفرینی گسترده جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی خصوصاً سازمان بین‌المللی کار از حضور مؤثرشان در ژنو بهره خواهیم برد.

وزیر کار، لازمه کمال این دنیا را دانستن برشمرد و افزود: اساساً دانش امروز به دو دسته علم نظری و علم عملی تقسیم می شود که در علم نظری به توصیف واقعیات می پردازد و علم عملی تبدیل ایده به تولید و خدمت می باشد و علمی که به خدمت تبدیل می شود، علمی کامل و نافع است. وی متناسب سازی بازار عرضه و تقاضا و فراهم سازی بسترهای مناسب ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره وری و کاهش و جلوگیری از بلایا و حوادث کار و … را از اهداف اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای خواند که توسط این مجموعه اجرا می شود.

مرتضوی، با اشاره به ۱۵۲ هزار شغل مورد نیاز کارفرمایان در سامانه جامع خدمات اشتغال کشور، اذعان داشت: با توجه به نیاز کارفرمایان که در این سامانه تعریف شده است، تنها ۵۲ هزار نفر به این سامانه رجوع کرده اند و علت این امر حلقه مفقوده مهارت آموزی بین نیروی کار و کارفرمایان می باشد.

وی اصالت سازمان آموزش فنی و حرفه ای را ارائه آموزش های مهارتی دوره ای و حین خدمت و ایجاد مراکز آموزشی جوارکارگاه و تکمیل بستر اشتغال آبرومندانه برای آحاد مختلف جامعه بر اساس اسناد بالادستی حاکمیت و دولت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

وزیر تعاون، با تأکید بر پیوند آموزش و صنعت، اظهار داشت: ضروری است سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور پیوند مناسبی با حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و … برقرار کند.

مرتضوی با بیان اینکه رئیس جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای از مدیران باسابقه درخشان، تحصیلکرده، خوشنام و برنامه ریز است، گفت: با توجه به مدیریت و سوابق آقای عظیمی در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ایشان ظرفیت مناسبی برای پیوند آموزش با صنعت دارد.

در ادامه این مراسم، مهرداد عظیمی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با اشاره به سند راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و چشم انداز نسل های آینده ایران، تصریح کرد: مهمترین کلیدواژه انجام مأموریت های اجرای سند راهبردی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشد که باید مورد توجه دولت و مردم قرار گیرد.

وی به وعده رئیس‌جمهوری مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل در سال، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای بازوی اجرایی تحقق وعده یک میلیون شغل در سال است.

وی با اشاره به رشد سریع تکنولوژی دنیا و متناسب با آن تغییر و به روز شدن تجهیزات، گفت: ضروری است با هم افزایی بنگاه های اقتصادی، سازمان های زیر مجموعه وزارت متبوع و … از تمام ظرفیت ها برای گسترش کارآفرینی و ایجاد اشتغال بهره مند شویم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، از سرمایه انسانی به عنوان مهمترین گنجینه برای کشور یاد کرد و بیان داشت: دو نوع سرمایه مادی و انسانی وجود دارد که هیچ سند تحولی اجرا نخواهد شود مگر اینکه سرمایه انسانی پای کار باشد و این سرمایه به توجه و انگیزه نیازمند است و برای سرمایه های مادی هم نیازمند فراهم سازی زیرساخت های مناسب هستیم.

عظیمی با تأکید بر اینکه همکاران به عنوان سرمایه های انسانی نیابد دغدغه داشته باشند، افزود: با رفع نیازهای معیشتی، سرمایه های انسانی باید به اجرای مأموریت اصلی خود بپردازند.

وی با تأکید بر چانه زنی با نهادهای مالی چون سازمان برنامه و بودجه، عنوان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولتی است که دارای ظرفیت های عظیمی است که باید برای تعاملات بیشتر بین دستگاهی در جهت رفع مشکلات و تأمین منابع مالی راهکارهایی ارائه کنیم.

معاون وزیر کار، کاهش آسیب های اجتماعی از طریق ارائه آموزش های مهارتی را توفیق دانست و گفت: ضروری است پیوست مهارتی برای صنایع کشور و بهره گیری از نیروهای بومی ماهر در منطقه وجود داشته باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در پایان سخنان خود اعلام کرد: من دو سرمایه جوانی و آبروی خود را برای توسعه گفتمان ملی مهارت به کار خواهم گرفت و ایمان داشته باشید، مسیر روشنی در پیش داریم که دست به دست هم در فضای همدلی برای موفقیت این سازمان تلاش خواهیم کرد.

عظیمی افزود: باید هم قسم شویم که مهارت آموزی به مسأله اول کشور تبدیل شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حکمی «غلامحسین حسینی‌نیا» را به‌عنوان نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سازمان بین‌المللی کار و سایر اتحادیه‌های مرتبط در ژنو معرفی و مأموریت‌های نماینده جدید ایران در ILO را نیز ابلاغ کرد.

در این آیین با حکم مرتضوی «مهرداد عظیمی» به‌عنوان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور معرفی و از زحمات «غلامحسین حسینی‌نیا» در دوران تصدی مسئولیت این سازمان تقدیر شد.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]