توصیه رییس مجلس به شوراها؛با سیاست بازی زمین گیر می شویم
توصیه رییس مجلس به شوراها؛با سیاست بازی زمین گیر می شویم

اکوایران :‌رئیس مجلس گفت:‌از کار سیاسی در شوراها پرهیز شود. بزرگ‌ترین کار سیاسی برای شورای شهر و شهرداری‌ها خدمت خوب به مردم است.

به گزارش اکوایران ،محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس صبح امروز (پنجشنبه) در اجلاسیه شوراهای عالی استان‌ها گفت: رابطهٔ بین شوراهای شهر و روستا با نمایندگان مجلس باید خیلی نزدیک باشد و با یکدیگر کار کنند.

وی افزود: متأسفانه به‌خاطر موضوعات محلی و سیاسی قبل از اینکه خودمان را همکار هم بدانیم، خود را رقیب یکدیگر می‌بینیم و این اشکال بزرگی است. اگر رقابتی هم هست، باید در عرصه‌ای باشد که منفعت آن را مردم ببینند، نه آنکه آتشی به پا کنیم و دودش به چشم مردم برود.

قالیباف همچنین گفت: در شوراها و شهرداری نباید مسائل سیاسی را بال و پر داد. شوراها یک نهاد اجتماعی خدماتی هستند تا یک نهاد سیاسی؛ پس از کار سیاسی در شوراها پرهیز شود. بزرگ‌ترین کار سیاسی برای شورای شهر و شهرداری‌ها خدمت خوب به مردم است که هم  اجر دنیوی دارد، هم اجر اخروی.

رئیس مجلس تاکید کرد: اگر موفقیت می‌خواهیم، باید به مردم تکیه کنیم.مردم ما عاقل و اهل تحلیل‌اند. اگر بخواهیم با سیاست‌بازی کارها را پیش ببریم، هم خودمان زمین‌گیر می‌شویم و هم مردم را به زحمت می‌اندازیم.

دراین اجلاس  شهرام دبیری؛ رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به فرمان امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت ۱۳۵۸ به شورای انقلاب، گفت: امام (ره) در این دستور فرموده‌اند« در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورت‌های جمهوری اسلامی است لازم می‌دانم بی درنگ به تهیه آئین‌نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران، اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد.»

وی ادامه داد: حضرت امام در این ابلاغ فرمودند اداره امور محلی و از الفاظ بی درنگ و بلافاصله استفاده کردند که نشان‌دهنده ضرورت موضوع بوده است. ولی وقوع جنگ تحمیلی این امر را به تأخیر انداخت.

رئیس شورای عالی استان‌ها خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تأخیر در ایجاد شوراها، باعث ایجاد مشکلات اساسی در شکل‌گیری ساختار شوراها و چارت سازمانی ردیف بودجه و مکان مناسب برای شوراهای فرادست و شورای عالی استان‌ها، شده است. حل این مشکل نیاز به حمایت جنابعالی و نمایندگان ملت دارد.

دبیری ادامه داد: اصلاح قوانین شوراها در روان‌سازی فعالیت شوراها نقش مهمی دارد و می‌تواند در اولویت بررسی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. بند ۵ ماده ۷۸ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشور اشاره به این موضوع دارد که سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است یک نسخه از پیش‌نویس لوایح برنامه‌های توسعه و بودجه عمومی کشور و استان‌ها را پس از تهیه در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار دهد. شورای عالی استان‌ها پیشنهادهای اصلاحی خود را در مورد برنامه و بودجه به این سازمان اعلام خواهد کرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: اما هیچ راهکار عملی برای این قانون پیش‌بینی نشده است و امکان پیشنهاد اصلاحی پس از نوشتن پیش‌نویس بسیار مشکل است. پیشنهاد می‌کنیم شورای عالی استان‌ها در هنگام تهیه پیش‌نویس نظرات اصلاحی خود را اعلام کند و در نوشتن آن مشارکت داشته باشد.

وی افزود: بدون شک تعامل و هم‌افزایی ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استان‌ها می‌تواند نقش موثری در رفع مسایل و مشکلات  پیش‌روی جامعه و حل مشکلات مردم داشته باشد. 

دبیری خطاب به قالیباف‌ گفت: یقینا اعتقاد و باور دارید که شوراهای اسلامی به عنوان نهادهایی برخاسته از دل مردم، می‌توانند نقش موثری در ارتقای کیفیت مصوبات مجلس شورای اسلامی و تطابق آن‌ها با واقعیات جامعه داشته باشند.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: اجرایی شدن گام به گام مدیریت یکپارچه شهری و روستایی از دیگر مطالبات جامعه شورایی و مدیریت شهری است. از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی که دارای سابقه طولانی و درخشانی در عرصه مدیریت شهری هستند، انتظار داریم تا با حمایت و هدایت خود و همراهی و مساعدت تمامی متولیان امر، از جمله شورای عالی استان‌ها، گام‌هایی موثر و چاره‌اندیشی حکیمانه در این زمینه صورت پذیرد. 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]