اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ دیروز در پی حمله سنگین راکتی و موشکی نیروهای حماس آژیرهای خطر تمام شهرک‌های اسراییل در نزدیکی نوارر غزه به صدا در آمد. حمله گسترده راکتی و زمینی نیروهای جنبش فلسطینی حماس به اسرائیل از جهات متعددی بی‌سابقه و غافلگیر کننده بوده و تل آویو را در شوک بزرگی فرو […]

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ دیروز در پی حمله سنگین راکتی و موشکی نیروهای حماس آژیرهای خطر تمام شهرک‌های اسراییل در نزدیکی نوارر غزه به صدا در آمد. حمله گسترده راکتی و زمینی نیروهای جنبش فلسطینی حماس به اسرائیل از جهات متعددی بی‌سابقه و غافلگیر کننده بوده و تل آویو را در شوک بزرگی فرو برده است.

برای بررسی شرایط پیرامون این تنش اقتصادآنلاین با احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در اردن و لبنان به گفتگو پرداخته است.

احمد دستمالچیان در خصوص تنش میان اسراییل و حماس گفت: بسیاری از معادلات با این حمله برق‌آسا و غافلگیر کننده بهم ریخته است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بکنیم، شاید با عملیات ۳۳ روزه حزب الله با رژیم صهیونیستی، قابل مقایسه است. که این عملیات با شکست رژیم صهیونیستی همراه بود. این بار هم برای اولین بار حماس در زمین حرکت کرده و وارد شهرک‌های صهیونیستی شده‌اند. همچنین ۵۰۰۰  موشک شلیک و از گنبد آهنین عبور کردند. خیلی عملیات ارزشمندی در بعد نظامی بوده است. اسراییل در بعد اطلاعاتی امنیتی شکست خورد، یعنی هیچ اطلاعی نداشتند در حالی که بزرگترین شبکه‌های جاسوسی را به خصوص در سرزمین‌های اشغالی داشت. این بهت و حیرتی که داخل کیان صهیونیستی هست به این دلیل است که غافلگیر شدند . سومین شکست اسراییلی‌ها این بود که نتوانستند اقدام موثری را در ساعات اولیه انجام دهند و در نتیجه می‌بینیم که تعداد کشته‌ها بسیار بالا رفت و اسرای زیادی گرفته شده که بین آنها حدودا ۵-۶ افسر عالی رتبه مهم به اسارت گرفته شدند. مجموعه اینها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در یک ضعف کامل قرار گرفته است.

وی در ادامه توضیح داد: برای اولین بار است که حماس و نیروهای مقاومت در یک استراتژی ترکیبی پدافندی وارد میدان شدند و به تمام اهدافشان رسیدند. اگر هم این عملیات ادامه پیدا کند دست برتر مقاومت است. ممکن است شهرک‌های از دست رفته را باز گردانند، اما هیچگاه نمی‌توانند به غزه حمله زمینی بکنند. از سوی دیگر بخشی از نیروی مقاومت به میدان آمده، همچنین هنوز در بخش غربی کرانه باختری می‌تواند عملیات انجام شود. سایر محورهای مقاومت نیز می‌توانند به نوبه خودشان وارد میدان شوند.

این دیپلمات در ادامه اشاره کرد: از طرف دیگر نکته مهم این است که این روزها رژیم صهیونیستی به شدت رو به ضعف است و حالت پدافندی به خود گرفته و در لاک خودش فرو رفته است. در سال ۱۹۸۲ رژیم صهیونیستی تا قلب بیروت را گرفت و دولت تشکیل داد ولی امروزه به این ضعف افتاده است؛ چرا؟ برای اینکه محور مقاومت تقویت شده و قدرت بازدارندگی‌اش بسیار بالا رفته، همچنین رژیم صهیونیستی در داخل گرفتار است. یعنی دچار تناقضات سیاسی و اجتماعی بالایی شده است. چندین سال است که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند کابینه مقتدر، یکدست و یکپارچه تشکیل بدهد و این به دلیل اختلافات داخلی است که نمی‌توانند به تفاهم برسند. الان هم که این عملیات انجام شد به نظر می‌رسد اولین قربانی نتانیاهو و کابینه‌اش بودند.

دستمالچیان در مورد عادی‌سازی روابط اعراب با اسراییل گفت: یک اتفاق مهمی در حال رخ دادن است، روز به روز شکاف بین مردم و دولت‌های سازشکار با اسراییل زیاد می‌شود. به دلیل این که مردم کشورها کاملاً با روند سازش مخالف‌اند. مصر و اردن دو کشوری هستند که به روند سازش پیوسته‌اندو خواستند که به این وسیله یک حل و فصل سازش عربی صهیونیستی درست کنند. شاید در ظاهر بگوییم که موفق بودند اما در باطن اینطور نیست. هر لحظه مردم سراسر جهان عرب هر جایی کوچک‌ترین فرصتی پیدا بکنند، خشم و انزجار خودشان را نشان می‌دهند. ما در بازی‌های المپیک در دوحه شاهد این موضوع بودیم. امروز هم تظاهرات جلوی سفارت در اردن و ۶ توریست اسرائیلی هم در مصر کشته شدند. این نشان از این دارد که روند سازش یک روند مصنوعی است. به قول رهبری قمار با اسب بازنده شرط عقل نیست. رژیم صهیونیستی اسب بازنده در شرایط فعلی است. رژیم صهیونیستی هم جنس با مردم منطقه نیست. تا اشغال هست مقاومت هم هست. پس اگر بنا باشد که بعضی از کشورهای عربی بخواهند عادی‌سازی روابط بکنند، کاری جز از بین بردن آبرو و اعتبار خودشان نکردند. رژیم صهیونیستی باید فکر اساسی برای رفتن بکند.

در مورد تشکیل دو دولت نیز این دیپلمات تصریح کرد: حتی این هم امکانش نیست. به دلیل اینکه در داخل سرزمین‌های اشغالی، اعرابی موجودند که  شهروندان رژیم صهیونیستی شدند و حتی در داخل همانجا هم عملیات‌هایی صورت می‌گیرد. دو دولت هم اگر تشکیل شود باز روند به همین شکل باقی خواهند ماند. به دلیل اینکه تا اشغال هست مقاومت هم هست چیزی قرار نیست تغییر کند. ممکن است شکل تغییر کند اما ماهیت و جوهره کار از بین نمی‌رود. من معتقدم رژیم صهیونیستی با واقعیت‌هایی روبه رو می‌شود که باید تا دیر نشده این واقعیت‌ها را بپذیرید. به هر حال به عنوان اشغالگر و مداخله گر در آنجا است و احتمالاً تنش‌ها با ابعاد نظامی، تاکتیکی، و سلاح هایی که در اختیار محور مقاومت است، روز به روز بیشتر می‌شود. امیدواریم که با هزینه‌های کمتری اسراییلی‌ها به این واقعیت پی ببرند و خودشان بروند.

وی در مورد تاکید برخی تحلیلگران آمریکایی بر نقش ایران در حملات حماس اظهار داشت: این یک سیاست واضح و مشخصی است. دشمن اصلی در این منطقه رژیم صهیونیستی است و سرزمین فلسطین را اشغال کرده است. موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص از اول انقلاب مشخص بوده است. پس این یک مسئله بنیادینی است که مبارزه با رژیم صهیونیستی را آغاز کرده و ابایی هم ندارد که بگوید از مقاومین حمایت کرده است. این یک اصل انسانی است. جمهوری اسلامی ایران کمک‌های مردمی کرده و تا آنجایی هم که بتواند کمک می‌کند. از سوی دیگر ما برای امنیت ملی خودمان هم که شده باید با اسراییل مبارزه کنیم. اما اینکه رسانه‌های غربی می‌خواهند ایران را متهم کنند، موضوع تازه‌ای نیست. اصل و اساس این است که مردم فلسطین رژیم صهیونیستی را نمی‌خواهند و مبارزه می‌کنند.

در ادامه توضیح داد: البته مقامات آمریکایی‌ متوجه شدند که باید یک جداسازی صریح‌تری نسبت به ایران و موضوع حماس داشته باشند، چون این موضوعات می‎تواند هزینه‌های مختلفی برای آمریکا داشته باشد. هزینه‌سازی برای آمریکا به دلیل مشکلات داخلی و ضعفی که در منطقه پیدا کردند، سم مهلک است. روز به روز در تقابل در جمهوری اسلامی ایران منافعشان از بین می‌رود. تاثیری که ده سال پیش در منطقه داشتند امروز ندارند. نمی‌خواهند بیش تر از این خودشان را با جمهوری اسلامی درگیر کنند.

دستماچیان اشاره کرد: پیروزی‌هایی که در عرصه مقاومت به وجود می‌آید سرمایه خوب بازدارنده‌ای برای کل محور مقاومت است. به هر حال چه بخواهند و چه نخواهند حماس به عنوان قدرت برتر و موثر در صحنه خودش را اثبات کرده است. اگر ضرورت داشته باشد سایر محورها وارد می‌شوند ولی من فکر نمی‌کنم ضرورتی برای این کار باشد. حماس با قدرت جلو می‌رود و به تمام اهدافش رسیده و حالت برتر را دارد. اسراییل اگر بخواهد تشدید بکند این آتش را بیشتر دامن خودش را خواهد گرفت.

در مورد شرایط دولت نتانیاهو دستمالچیان گفت: دولت افراط گرایی که نتانیاهو تشکیل داد از اول مشخص بود که دولت پایداری نیست. مخصوصاً به دلیل اختلافاتی که در داخل کابینه بود. از سوی دیگر  اختلافات و اعتراضات داخلی شدیدی شکل گرفت و برای اولین بار افسران اطلاعاتی موساد هم به مخالفین پیوستند. بسیاری از خلبانان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی سرپیچی کردند از ورود در مانورها ممانعت کردند. بحران بزرگی شکل گرفت که نتیجه‌ای جز شکست برای آنها نداشت. لاپید رقیب دیرینه نتانیاهو پیشنهاد ائتلاف داده ولی بدون شک این شرایط منجر به انتخابات مجددی خواهد شد. البته یک تاکتیکی را رژیم صهیونیستی به کار می‌برد برای فرار از مشکلات داخلی خودش که صدور بحران به خارج می‌کند. امروز مقاومت با این حس برتری که به وجود آورده این تسلط تاکتیک صدور بحران را گرفته است. یکی از دلایلی که حماس چنین حمله گسترده‌ای بکند، وجود اختلافات داخلی اسراییل بود.

سرانجام این تنش به کجا می‎رسد؟ این دیپلمات در مورد این سوال بیان کرد: در سابق مقاومت با ۵ اسیر اسراییل را مجبور به یک معامله پایاپای می‎کرد. یعنی بسیار برای طرف مقابل اسیر مهم است. امروز جمع کثیری از اسراییلی‌ها اسیر شدند. در نهایت به نظرم صهیونیست‌ها سعی می‌کنند شهرک‌ها را پس بگیرند. البته فکر نمی‌کنم استراتژی اصلی حماس نگه داشتن شهرک‌ها باشد. حماس از این شرایط می‌تواند به عنوان برگه برنده استفاده کند و خواسته‌های خودشان را تحمیل کنند. حماس ممکن است بخواهد که جلوی شهرک‌سازی‌ها گرفته شود. به نظر می‎رسد این بحران هرچه زودتر به پایان می‌رسد. چون این شرایط به ضرر رژیم صهیونیستی است و از نظر سیاسی هم کشته شدن صهیونیست‌ها ضرر دارد، تسلیم می‎شوند.

وی در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد که آمریکا چون مسیر انتخابات است و برخلاف جریان عمومی نمی‌توانند حرکت کنند. لذا همانطور که آمریکا در جنگ قبلی موضع سختی نگرفته است، اینکه افکار عمومی آمریکا نمی‎خواهد هزینه بیشتری به اسراییل بدهند. در بسیاری از اندیشکده‌های آمریکایی این سوال بزرگ مطرح شده که ما برای چه چیزی باید انقدر هزینه سنگین برای دفاع از رژیم صهیونیستی را بدهیم؟ بر همین اساس دولت بایدن نمی‌تواند کاری کند به دلیل این که انتخابات مهم و حساسی وجود دارد. از همه مهم‌تر حرکتی بود که میخواستند عربستان و رژیم صهیونیستی را به سازش بکشانند که الان این کاملاً تحت تاثیر قرار گرفته است. حال کدام دولتمرد عربستان جرات خواهند کرد که در چنین شرایطی روند سازش را ادامه دهد.

در نهایت دستمالچی گفت: این شرایط به نظر من قدرت بازدارندگی مقاومت را بالا می‌برد و جمهوری اسلامی هم بهترین بهره برداری را از این موقعیت می‌تواند انجام دهد. وقتی قدرت استراتژیکی که امروز جمهوری اسلامی دارد مضاعف شود و دست برتری پیدا کند، می‌تواند خیلی کارهای تمام نشده را با همین قدرتی که به وجود آورده پیش ببرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]