چالش های آهن فروشی در بازار آهن
چالش های آهن فروشی در بازار آهن
ایران یکی از ده کشور بزرگ تولیدکننده فولاد در جهان به شمار می‌رود و ازاین‌رو می‌توان گفت صنعت فولاد و آهن در ایران شرایط لازم برای جهانی‌شدن را دارد اما در این سال‌ها به دلیل مشکلات عدیده‌ای مانند تحریم‌ها احتمال آن کم شده است.

بااین‌حال بازار آهن‌فروشی و محصولات فولادی در ایران با همه مشکلات بازار بزرگی است که هم چنان بر وسعت آن افزوده می‌شود. بازار بزرگ ساختمان‌سازی و بسیاری صنایع مانند لوازم‌خانگی و خودرو و … به فولاد و آهن نیاز دارند، ازاین‌رو آهن و فولاد یکی از ضروری‌ترین محصولات در هر صنعتی به شمار می‌رود. به‌این‌ترتیب افراد زیادی برای سرمایه‌گذاری به سمت آهن‌فروشی جذب می‌شوند. البته این شغل در کنار مزایا دارای ریسک‌های مختص به خودش است. مشاهده قیمت روز آهن در فولاد ایرانیان می‌تواند شما را با حداقل هزینه لازم برای آهن‌فروشی آشنا کند. در این مقاله به بررسی شرایط تأسیس آهن‌فروشی و مشکلات و مزایای آن می‌پردازیم.

شغل آهن‌فروشی چیست؟

آهن‌فروشی در ایران اصطلاحاً به خریدوفروش محصولات فولادی اطلاق می‌شود که انواع تیرآهن، میلگرد، ورق فولادی، نبشی، ناودانی و پروفیل فولادی و سایر آلیاژهای فولادی را شامل می‌شود. در این حرفه آهن‌فروشی یا از طریق واسطه‌گری یا اصطلاحاً دلالی و یا از طریق تأسیس انبار خریدوفروش آهن صورت می‌گیرد. آنچه بیشتر مدنظر ما است روش دوم بوده و در این مقاله به نوعی اشاره می‌کنیم که انواع آهن آلات موردنیاز مصرف‌کنندگان را به‌صورت عمده و مستقیماً از کارخانه‌های تولیدکننده یا بورس کالا خریداری و انبار کرده و آن‌ها را با قیمت روز آهن آلات به مشتریان عرضه می‌کنند. همان‌طور که مشخص است سود و ضرر آهن‌فروشی به این بستگی دارد که این قیمت روز تیرآهن، میلگرد و سایر مقاطع از قیمت خرید به چه اندازه کمتر یا بیشتر است. با توجه به نوسانات بالای بازار آهن و هم‌چنین اینکه هزینه‌های انبارداری و نگهداری محصولات فولادی در درازمدت این محصولات به‌صرفه نیست، گاهی فروشندگان آهن برای در جریان نگه‌داشتن سرمایه خود مجبور به فروش آهن آلات باقیمتی ارزان‌تر از قیمت خرید می‌شوند. البته باید تأکید کنیم که در صورت تأسیس آهن‌فروشی با دانش و شناخت بازار می‌توان به درآمد و بازدهی بالایی از این سرمایه‌گذاری رسید.

چالش‌های آهن‌فروشی چیست؟

آهن‌فروشی مانند هر کسب‌وکار دیگری چالش‌های مختص به خود دارد که قبل از تأسیس آهن‌فروشی باید از آن مطلع بود. عدم اطلاع از چالش‌های آهن‌فروشی می‌تواند سرمایه‌گذاران را با ضرر و زیان مالی جبران‌ناپذیری روبرو کند. از چالش‌های آهن‌فروشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بالا بودن حداقل سرمایه لازم برای آهن‌فروشی

با توجه به قیمت بالای آهن آلات براساس وزن این محصولات، برای تأسیس آهن‌فروشی به سرمایه بالایی برای خرید محصولات فولادی نیاز دارید. این بالابودن حداقل سرمایه برای شروع کسب‌وکار آهن‌فروشی می‌تواند ریسک شما را بیشتر کند. معمولاً حداقل سرمایه لازم برای شروع آهن‌فروشی و خرید محصولات و هزینه انبارداری، هزینه پرسنل و غیره، مبلغی بین ۶ تا ۸ میلیارد است. البته مطمئناً می‌توانید با هزینه کمتری هم آهن‌فروشی داشته باشید اما با توجه به اینکه میزان سود شما درصد بسیار پایینی از کل فروش است، به نظر می‌رسد مبالغ کمتر از ۵ میلیارد از نظر سوددهی به‌صرفه نباشد.

نوسانات بالای بازار آهن آلات

با توجه به اینکه مدت زمان میان خرید آهن آلات از کارخانه و بورس کالا تا زمان تحویل بار، یک بازه چندماهه دارد ممکن است در این مدت قیمت آهن آلات تغییرات زیادی به خود ببیند. شاید پیش خود بگویید که قیمت هیچ محصولی در ایران ارزان نمی‌شود اما این درست نیست. با توجه به بالا بودن عوامل مؤثر بر قیمت آهن آلات و هم‌چنین نظارت دولتی و کنترل دستوری قیمت آهن، خرید در قله‌های قیمتی می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را به فعالان آهن‌فروشی وارد کند. البته همین نوسانات بالای بازار یکی از عوامل سودده بودن این بازار نیز شناخته می‌شود. ازاین‌رو شناخت عوامل مؤثر بر بازار آهن یک راه امن برای حفظ و افزایش سرمایه شما در آهن‌فروشی است.

رقابت تنگاتنگ و سخت

در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی با توجه به درامدهای نفتی و سرمایه‌گذاری دولت در بخش عمرانی، فروش آهن آلات از رونق بسیار خوبی برخوردار بود و بسیاری از شرکت‌های بزرگ آهن‌فروشی در این دو دهه فعالیت خود را آغاز کردند. با توجه به سابقه این شرکت‌های بازرگانی و تعداد بالای مغازه‌داران آهن‌فروشی و هم‌چنین کاهش بودجه عمرانی کشور در سال‌های اخیر، رقابت در آهن‌فروشی بسیار بیشتر و سخت‌تر از گذشته شده است.

رکود و کاهش بودجه عمرانی

رونق در آهن‌فروشی وابستگی شدیدی به شرایط اقتصادی کشور و میزان سرمایه‌گذاری دولت در بخش توسعه و عمران دارد. رونق در بخش ساختمان‌سازی و صنایع مختلف مانند خودروسازی، لوازم‌خانگی و … باعث رونق در مصرف آهن آلات می‌شود. هم‌چنین همه این موارد به میزان قدرت خرید مردم و میزان نقدینگی موجود در بازار بستگی دارد. عواملی که در سال‌های اخیر وارد دوران رکودی و تورمی شده‌اند و مشخص نیست در چه زمانی شرایط اقتصادی کشور رو به بهبودی می‌گذارد.

رکود و کاهش بودجه عمرانی

مزایای شغل آهن‌فروشی کدام اند؟

مزایای آهن‌فروشی شامل موارد زیر است:

سود تقریباً بالا

با توجه به قیمت بالای آهن آلات در تناژهای سنگین می توان عنوان کرد در صورت رعایت اصول بازار، سود آهن‌فروشی در خریدوفروش‌های عمده بسیار بالا و به صرفه است.

شرایط نگهداری مشخص

هرچند هزینه انبارداری و نگهداری مقاطع فولادی بالا است اما ریسک نگهداری از این محصولات کم بوده و با رعایت چند اصل کلی به صفر می‌رسد.

تعداد تأمین کنندگان بالا

با توجه به تعداد بالای تولیدکنندگان فولادی معمولاً تأمین محصولات سخت نبوده و بیشتر به نحوه ارتباط شما با تأمین کنندگان بستگی دارد.

عوامل موفقیت در آهن‌فروشی کدام اند؟

یکی از عوامل موفقیت در آهن‌فروشی شناخت زمان درست خرید آهن آلات و بهترین زمان برای فروش آن است. بهترین زمان خرید محصولات برای شروع آهن‌فروشی به شناخت بازار و عوامل مؤثر بر قیمت آهن آلات بستگی دارد. عواملی نظیر نوسانات دلار، قیمت جهانی فولاد، میزان عرضه و تقاضا در بازار و شناخت رویکرد تولیدکنندگان که شناخت درست این عوامل می‌تواند هر فعالی در حوزه آهن را به موفقیت نزدیک کند.

هم‌چنین برقراری ارتباط با تولیدکنندگان و بستن قراردادهای بلندمدت با کارخانه‌های فولادی می‌تواند ریسک نوسانات بازار بر سرمایه‌گذاری آهن‌فروشی شما را کاهش دهد. مورد دیگر تنوع سبد محصول است که البته به نظر نگارنده به میزان شناخت شما از بازار هر محصول بستگی دارد.

عوامل موفقیت در آهن‌فروشی کدام اند؟

سود شغل آهن‌فروشی چقدر است؟

با توجه به تناژ بالای محصولات فولادی سرمایه در جریان این بازار عدد بسیار بالایی است. ازاین‌رو براساس شرایط بازار و نوع محصول سود آهن فروشی شما می‌تواند عدد بین ۱ الی ۵ درصد کل فروش باشد. به‌عنوان نمونه با توجه به اشباع بازار میلگرد و تعداد بالای تولیدکنندگان و کاهش ساخت‌وساز، در حال حاضر سود در بخش فروش میلگرد کمتر از سایر مقاطع فولادی است. بنابراین سود شما با توجه به تنوع آهن آلات این مورد به این بستگی دارد که شما از بازار هر مقطع فولادی به چه اندازه شناخت دارید.

سخن پایانی

آهن‌فروشی مانند سایر کسب‌وکارها شغل پرریسکی است اما به همان میزان نیز می‌تواند سود بزرگی را عاید سرمایه‌گذاران کند. این مسئله به میزان شناخت شما از شرایط بازار آهن، نحوه تصمیمات اقتصادی و میزان ریسک‌پذیری شما بستگی دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 4 میانگین: 4]