ارتقای کیفی نفت کوره با همت دانش بنیان‌ها
ارتقای کیفی نفت کوره با همت دانش بنیان‌ها

اقتصاد ایران: آئین رسمی امضای قراردادهای ارتقای کیفی نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های لاوان و کرمانشاه با حضور معاون علمی ریاست‌جمهوری و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، براساس قراردادهایی که بین شرکت پالایش نفت لاوان و شرکت اکسیر نوین فرآیندآسیا و بین شرکت پالایش نفت کرمانشاه و شرکت آذر انرژی تبریز به امضا رسید، میزان گوگرد موجود در نفت کوره تولیدی این پالایشگاه‌ها با تلاش شرکت‌های دانش بنیان طرف قرارداد به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت که علاوه بر ارتقای کیفی نفت کوره تولیدی این دو پالایشگاه، نقش مهمی در کاهش آلاینده‌های محیط زیستی خواهد داشت.

 روح‌الله دهقانی طی سخنانی در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های وزیر و مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، اظهار داشت: وزارت نفت برای چندمین سال پیاپی رتبه نخست قراردادهای بار نخست در کل دستگاه‌های اجرایی را در کشور به دست آورد و تعداد شرکت‌های همکار داخلی که حدود ۶۰۰ شرکت هستند، با مجموعه‌های وزارت نفت به شدت افزایش یافته است.
وی تأکید کرد: مشخص است که این باور در وزارت نفت به‌عنوان صنعت مادر ایجاد شده است که باید فناوری را داخلی‌سازی کند و توجه جدی به این فرصت‌ها در وزارت نفت، ستودنی است.

دهقانی تصریح کرد: برای شرکت‌های دانش‌بنیان آرزو می‌کنم این طرح‌های ارتقای کیفی که چند سال است در حال پیگیری است با قدرت پیگیری و اجرایی شود؛ زیرا مخازن ما به سمت سنگین شدن پیش می‌روند و با توجه به سختگیر شدن استانداردهای محیط زیستی در دنیا، امیدواریم این طرح با موفقیت و حمایت مجموعه دولت و وزارت نفت اجرایی شود و جریانی را به‌عنوان الگو در مجموعه پالایش و پخش ایجاد کند که پرچمدار توسعه‌های کیفی و بومی‌سازی در داخل کشور شود.
 
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این مراسم گفت: وظیفه داریم در حوزه تولید، توسعه و صدور دانش فنی در کشور تلاش کنیم و خدا را شاکریم که امروز در همه حوزه‌های کیفی‌سازی و کمی‌سازی به سطح دانش فنی رسیده‌ایم و مسئله مهم کیفیت نفت کوره نیز گره‌گشایی شده است.

وی با اشاره به این که امروز این شرکت در حوزه تولید کاتالیست صنایع پالایشی خودکفا شده‌ است، بیان کرد: امروز با افتخار کاتالیست ایرانی برای تولید بنزین در پالایشگاه‌های خارجی به‌کار گرفته می‌شود و امروز به این امر می‌بالیم که با مشارکت صنعت نفت ایران، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان، بنزین ایرانی در باک خودروهای ونزوئلایی مصرف می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: خوشبختانه با امضای این قرارداد یک طرح پایلوت را نیمه‌صنعتی کرده و ریسک آن را پذیرفته ایم  و آن را تجاری‌سازی کرده ،در حوزه نفت کوره گام مهمی برداشتیم.

سالاری با تأکید بر اینکه امروزه مجموعه‌های خارجی برای ورود به بحث تجاری‌سازی دانش فنی این طرح‌ها درخواست مشارکت با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را دارند، گفت: ارزش اقتصادی که امروز در حوزه تفاوت اقتصادی نفت کوره ۳.۵ درصد و نیم درصد وجود دارد، بسیار مهم و حداقل ۲۰۰ دلار است و در هر پنج هزار بشکه، رقمی حدود ۵۲ میلیون دلار سالانه ارزش افزوده دارد که بسیار قابل توجه است.

وی ابراز امیدواری کرد: مدیرانی که کار بهره‌برداری در این دو پالایشگاه را انجام می‌دهند، سیستمی پروژه محور تشکیل دهند و نظارت قوی انجام شود تا ساختار اجرای این طرح در حداقل زمان ممکن شکل گیرد و عملیات اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: این دو پالایشگاه نخستین شرکت‌هایی هستند که به دانش فنی داخلی در حوزه نفت کوره اعتماد کردند و برای این مجموعه‌ها استقرار دانش‌فنی داخلی باعث افتخار است، از این رو از آنها تشکر می‌کنم و بی‌شک این طرح‌ها بهره‌وری اقتصادی دارد و افزون بر آن گامی مهم برای بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

سالاری تأکید کرد: در بخش تأمین منابع مالی نیز پالایشگاه‌ها نگرانی نداشته باشند و امیدواریم بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که بخشی از تولیدهای خود مجموعه‌ها را به‌عنوان نقدینگی این  طرح هادر نظر گیریم.
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]