سرگردانی بی پایان در پایانه های مسافربری| کرایه خودروهای شخصی ازهواپیما سبقت گرفت
سرگردانی بی پایان در پایانه های مسافربری| کرایه خودروهای شخصی ازهواپیما سبقت گرفت

مشهد- سیل عظیم زائران و گسیل شدن ناوگان جاده ای به شهر های مرزی پایتخت معنوی جهان اسلام را با کمبود وسایل حمل و نقل رو برو کرده به گونه ای که پایانی برای سرگردانی زائران در پایانه این شهر نیست!

بازار؛ گروه استان ها: دهه پایانی ماه صفر امسال با تعطیلات تابستانی مدارس و دانشگاه‌ها مقارن شده لذا پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که امسال شمار زائران بارگاه‌منوررضوی در ایام منتهی به سالروز شهادت ایشان نسبت به سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته باشد.

اهمیت این موضوع موجب شده تا اعضای کارگروه ملی زیارت در آخرین روز کاری هفته گذشته با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهور، استاندار خراسان‌رضوی و شهردار مشهد طی نشستی ملزومات میزبانی از زائران حرم‌مطهر حضرت‌رضا(ع) را بررسی کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست وزیر راه و شهرسازی را مکلف کرد تا برنامه‌ریزی دقیقی برای تأمین ناوگان حمل‌ونقل زائران امام‌رضا(ع) انجام دهد و اتوبوس‌های اعزامی به عراق را پس از پایان مراسم اربعین حسینی و بازگشت به کشور، در خدمت زائران امام‌رضا(ع) در دهه پایانی ماه صفر قرار دهد.
این در حالی است که در حال حاضر به دلیل به دلیل نبود بلیت اتوبوس و هواپیما بسیاری از زائران برای برنامه ریزی و سفر به مشهد مقدس بلاتکلیف هستند.

در حالی که بسیاری از کاروان ها و زائران برای حضور در مشهد در حال برنامه ریزی بوده و عده ای نیز پای پیاده به جاده زده اند تا خود را به مشهد برسانند اما هم چنان موضوع حمل و نقل عمومی و نبود بلیت به عنوان بزرگ ترین مشکل و سد راه زائران خودنمایی می کند.

آن طور که سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) می گوید، پیش بینی شده است امسال بیش از ۷۰۰ هزار زائر پیاده در دهه پایانی ماه صفر به حرم مطهر رضوی مشرف شوند و از همین رو اقدامات و تدارکات لازم برای میزبانی از این زائران امری ضروری و حیاتی است.

سرگردانی در پایانه ها

اگر سری به پایانه مسافربری مشهد بزنید ازدحام جمعیت و اعتراضات بسیاری از زائران که که غالبا با فریاد و هیاهو همراه است خود گواه اوضاع نابسامان کمبود بلیط و سرگردانی مراجعه کنندگان است.

سرگردانی بی پایان در پایانه های مسافربری| کرایه خودروهای شخصی ازهواپیما سبقت گرفت

بسیاری از این مسافران که از طلوع صبح به امید یافتن بلیت سفر به پایانه آمده اند حالا در میانه ظهر در برابر پرسش ما که آیا موفق به تهیه بلیت شدید یا خیر با افسوس و ناامیدی عنوان می کنند که برای بازگشت به شهرشان درمانده شده اند.

اگر چه مسئولان برای نظم دهی و کمک به زائران سامانه ۷۲۴ را با هدف به منظور تهیه بلیط فعال کرده اند اما متاسفانه این سامانه هم نتوانسته به این هرج و مرج در پایانه مسافربری سر و سامانی بدهد زیرا آن قدر حجم تقاضا به ویژه برای سفر به پایانه های مرزی بالاست که بلیت اتوبوس حکم کیما پیدا کرده است.

در این میان متاسفانه بسیاری از مسافران و زائران که از قبل به مشهد سفر کرده اند و نسبت به تهیه بلیت برگشت اقدام نکرده اند با استرس و دغدغه بیشتری همراه هستند.

برخی از این مسافر ها که با قطار به مشهد سفر کرده اند حالا زمان اسکان آن ها در هتل پایان یافته و از آن جا که توان پرداخت هزینه میلیونی یکی شب اقامت در هتل را ندارند لذا برای بازگشت به محل زندگی خود تن به استفاده از اتوبوس داده اند اما به قول آن ها نه تنها قطار و هواپیما موجود نیست بلکه اتوبوس هم برای بازگشت یافت نمی شود.

بسیاری از زائران که در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد از فرط ناامیدی در کف سالن به زانو درآمده اند تنها به امید لیست های انتظاری هستند که هر روز نوشته می شود اما به قول آن ها باید شانس یارشان باشد تا بلیتی لغو و نام آن ها در اولویت قرار بگیرد.

در پایانه مسافربری بسیاری از هموطنان به مقصد تهران، شمال، گرگان، شاهرود و سایر شهر های ایران هم چنان چشم انتظار رسیدن اتوبوس ها هستند انتظاری که به قول آن ها پایانی برای ان نیست.

بازار داغ خودرو های شخصی

به گزارش خبرنگار بازار؛ این وضعیت موجب شده تا بازار کرایه های سواری و دربست و خودروهای شخصی داغ شود و از درماندگی زائران در میانه ترمینال استفاده کنند.

خودرو های سواری که حالا قیمت دربستی را به ازای هر نفر به یک و نیم میلیون تومان افزایش داده اند با نرخ بلیت هواپیما برابری می کنند.

سرگردانی بی پایان در پایانه های مسافربری| کرایه خودروهای شخصی ازهواپیما سبقت گرفت

یکی از مسافران در میانه پایانه مسافربری امام رضا( ع) می گوید: متاسفانه با این در فهرست پرواز های مشهد به تهران حدود ۲۶ پروار در طی روز بارگزاری شده است اما هیچ یک از این شرکت ها بلیت فروشی ندارند!

وی اذعان می کند: در این هفته برای پرواز به تهران فقط یک شرکت حاضر به فروش بلیت بود که قیمت آن هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درج شده بود.

این زائر با بیان اینکه بسیاری از مسافران در پایانه ها و آزانس های مسافرتی سرگردانند بیان می کند: متاسفانه بسیاری از سوداگران از این بازار استفاده کرده و بلیت ها را به قیمت های نجومی می فروشند.

کمبود اتوبوس

کمبود اتوبوس حالا نگرانی ها را برای زائرانی که به سمت مشهد گسیل شده و برای حضور در مراسم شهادت پیشوای هشتم شیعیان عزم سفر دارند بیش از گذشته افزایش داده است.

اگر چه مسئولان حمل و نقل جاده ای با بسیج تمامی امکانات و اتوبوس های کشور سعی دارند تا هم چون سال های گذشته این فشار سفر را به حداقل برسانند اما واقعیت اینست که کمبود ناوگان حمل نقل و هم چنین فرسودگی آن یکی از چالش های پیش روی ناوگان حمل و نقل جاده ای است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی: قریب به اتفاق ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس های مسافربری برای ارایه سرویس به زائران کربلا و شهرهای مرزی اختصاص یافته است و لذا این موضوع بر کمبود اتوبوس برای جابجایی مسافران در سایر سهر های کشور تاثیر گذاشته است

دولتمردان پیش از این تصمیم داشتند تا با واردات ناوگان زیر ۵ سال اربعین امسال را با دغدغه کمتری در حوزه حمل زائر پشت سر بگذارند اما بنابر گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی واردات ناوگان زیر ۵ سال هنوز اجرایی نشده و به اربیعن امسال نیز نرسید.

جعفر شهامت در این رابطه به بازار می گوید: تعداد اتوبوس‌های فعال در سال گذشته در طرح اربعین تقریبا ۶۴۸ دستگاه بود که از شهرستان‌های مختلف استان سرویس‌دهی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در اربعین سال گذشته حدود ۱۰۶۹ سرویس مستقیم از خراسان رضوی برای پایانه‌های مرزی مهران و شلمچه داشتیم می افزاید: برای سال جاری پیش‌بینی می شد که این آمار با افزایش بیشتری همراه شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با قبول اینکه در حال حاضر با کمبود اتوبوس و چالش تهیه بلیت روبرو هستیم در این رابطه توضیح می دهد: قریب به اتفاق ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس های مسافربری برای ارایه سرویس به زائران کربلا و شهرهای مرزی اختصاص یافته است و لذا این موضوع بر کمبود اتوبوس برای جابجایی مسافران در سایر سهر های کشور تاثیر گذاشته است.

سرگردانی بی پایان در پایانه های مسافربری| کرایه خودروهای شخصی ازهواپیما سبقت گرفت

وی به سرویس دهی همزمان راهداری به بیش از ۵۷۰ هزار مسافر درون و برون استانی طی بازه زمانی بین ۲۷ مرداد ماه تا ۱۰ شهریور جاری اشاره کرده و می گوید: با وجود کمبود و محدودیت ناوگان مسافری در خراسان رضوی در این بازه زمانی تاخیر و کمبود مقطعی ناوگان در برخی خطوط با همکاری مالکان و رانندگان از بین رفته است.

وی با بیان اینکه تعداد یک هزار و ۲۳۸ دستگاه ناوگان اتوبوسی از ۲۷ مرداد تا پایان دهم شهریور ماه جاری زائران اربعین از این استان را به مرزهای غربی اعزام کرده اند اذعان می کند: این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی: زائرانی که قصد تشرف به مشهد را دارند می بایست پیش از عزیمت به مشهد حتما بلیت بازگشت خود را تهیه کنند، چون بخش قابل توجهی از ناوگان مسافری ما درگیر طرح اربعین است و ممکن است زائران مشهدالرضا برای بازگشت خود از مشهد با مشکل مواجه شوند

شهامت اذعان می کند: این تعداد دستگاه ناوگان اتوبوسی از مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی به مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و چذابه اعزام شده است که البته رشد افزایش ناوگان در بازه زمانی یاد شده از مبدا مشهد ۴۱ درصد بوده است.

برای سفر به مشهد برنامه ریزی کنید

جعفر شهامت می گوید: با توجه به اینکه ناوگان مسافربری ظرفیت مشخصی دارد و سرویس‌دهی به زائران اربعین حسینی و بازگشت زائران امام رضا(ع) به طور همزمان کمی دشوار است؛ لذا توصیه می‌شود اگر زائران امام رضا(ع) برنامه بازگشتشان از مشهد نامشخص است، سفر خود به مشهد را به ایام غیرپیک منتقل کنند، چراکه تمام ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در ایام اربعین در اختیار زائران اربعین قرار دارد.

وی اذعان می کند: با این حال زائرانی که قصد تشرف به مشهد را دارند می بایست پیش از عزیمت به مشهد حتما بلیت بازگشت خود را تهیه کنند، چون بخش قابل توجهی از ناوگان مسافری ما درگیر طرح اربعین است و ممکن است زائران مشهدالرضا برای بازگشت خود از مشهد با مشکل مواجه شوند.

وی ادامه می‌دهد: بخشی از این مسافرها با قطار به مشهد آمده‌اند و حالا چون بلیت قطار برای برگشتشان وجود ندارد به پایانه آمده‌اند.

شهامت اذعان می کند: از طرفی اتوبوس‌هایی که از شهرهای دیگر مسافر به مشهد آورده‌اند، برنگشته‌اند و از همان شهرهای مبدأ مسافران را به سمت مرز عراق می‌برند. در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص مسافرکش‌های شخصی که این روزها در سایه نبود بلیت اتوبوس، نرخ‌های خود را تا دو برابر و حتی بیشتر افزایش داده‌اند نیز می‌گوید: این خودروها تحت نظارت هیچ ارگانی نیستند و محیط پایانه هم طوری نیست که بتوان حضورشان را کنترل یا محدود کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]