درصحن شورای شهر تهران چه گذشت؟از ثبت درختان ارزشمند پایتخت تاحل چالش قدیمی محله اسلام آباد
درصحن شورای شهر تهران چه گذشت؟از ثبت درختان ارزشمند پایتخت تاحل چالش قدیمی محله اسلام آباد

اکوایران : در جلسه امروز شورای شهر تهران آیین‌نامه سازمان اجرایی طرح موضعی حیاط تهران (اسلام آباد؛ حدفاصل جنوب مجموعه آتی ساز تا باغ راه فدک در محدوده ای به مساحت ۱۱۷ هکتار) در دویست و بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

لایحه شهردار تهران در خصوص «تعیین بهای خدمات استفاده از مراکز خدماتی-مراکز همگانی خرید و فروش خودرو شهرداری تهران» در جلسه دویست و بیست و دوم شورا مورد بررسی قرار گرفت. 

ابتدا مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست  و خدمات شهری در توضیح این لایحه اظهار داشت: پیش از این تعیین بهای خدمات استفاده از مراکز خدماتی توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌شد که بر اساس آن شهرداری در سال ۱۴۰۳ عدد ۲۰۰ هزار تومان را پیشنهاد داده است. به همین ترتیب در تنظیم قرارداد ۴۰۰ هزار تومان، ورودی خودرو سال ۱۴۰۲، ۳۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۳، ۴۰ هزار تومان پیشنهاد شد. 

وی ادامه داد: بر همین اساس، عدد پیشنهادی برای وتوقف شبانه در سال ۱۴۰۲، ۴۰ هزار تومان که این عدد برای ۱۴۰۳ بدون تغییر ماند؛ برای ورودی مراجعین با موتورسیکلت ۱۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ و برای سال ۱۴۰۳ این عدد به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت. این‌ها مواردی بود که پیشنهاد شد. 

در روند بررسی لایحه فوق و پس از توضیحات رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، سعید بیگی، مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران در توضیحاتی تکمیلی بیان کرد: این لایحه برای نخستین بار و با اهداف مشخصی به صحن شورا ارائه می‌شود؛ هر زمان که لایحه‌ای در شورا مصوب می‌شود شفاف سازی از حیث اعلان عمومی بیشتر می‌شود. 

وی افزود: درخصوص قیمت‌ها تلاش شد تا ۲۵ درصدی که خط قرمز شوراست، رعایت شود. در سال گذشته ۱۳۸ هزار خودروی ورودی، ۸۷ هزار مراجعه کننده و صدور ۱۲ هزار قولنامه و ۱۷ هزار کارشناسی را داشتیم. 

 لایحه فوق با اکثریت آرای موافق اعضا مصوب شد. 

درجلسه شورای شهر تهران همچنین  آیین‌نامه سازمان اجرایی طرح موضعی حیاط تهران (اسلام آباد؛ حدفاصل جنوب مجموعه آتی ساز تا باغ راه فدک در محدوده ای به مساحت ۱۱۷ هکتار) در دویست و بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه این مجموعه دارای یک چالش چندین ساله است؛ گفت: یک تصوری در گذشته بود که افراد ساکن متصرف هستند و هستند کسانی که تصرف عدوانی کردند اما قالب جمعیت موجود در این منطقه دارای املاک قولنامه و یا بعضاً سند رسمی هستند.

وی با بیان اینکه در این راستا برنامه ای از شورای پنجم در دستور کار قرار گرفت اما پرونده متوقف ماند؛ اظهار کرد: در اراضی ۱۱۷ هکتاری و بخش های مستعد، اجازه ورود سرمایه گذار داده شد و با دستور مقام ارشد بنیاد مستضعفان مشکلات موجود در این محدوده برطرف شد.

این عضو شورا در ادامه تأکید کرد: اگر طرح موفق شود و به اتمام برسد، ساختمان های سمت راست رود دره اسلام آباد از پل ولایت به سمت پایین که با مشکل تاب آوری و مقاومت روبه رو بودند، برطرف خواهد شد.

عباسی با بیان اینکه اراضی آزاد خواهند شد و در اختیار حوزه تفرجگاهی قرار می گیرند، گفت: پیوستگی و اتصال محوری پایین دست پل مدیریت شکل خواهد گرفت و اگر پروژه ها در آینده تکمیل شود به برج میلاد، باغ ایرانی در ده ونک و پارک جنگلی پردیسان متصل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تلاش کردیم با به رسمیت شناختن حقوق تمامی افراد تناسبی بین تراکم و متراژ ساختمان ایجاد شود، گفت: مبنای طرح عدالت اقتصادی است و سعی کردیم با احتیاط حرکت کنیم. اگر مردم همکاری نمی کردند نمی توانستیم این طرح را امروز ارائه کنیم.

مهدی صالحی، شهردار منطقه ۲ نیز با بیان اینکه ساختمان ها فاقد استحکام هستند؛ اظهار کرد: حرائم طبیعی و مصنوع شهر رعایت نشده است که شامل حریم رودخانه و بزرگراه است. با توجه به این موضوع نیاز به مداخله مستقیم از سوی شهرداری کاملاً محرز است.

وی با بیان اینکه در محدوده ای که ساختمان ها سند ندارند، نمی توان نوسازی انجام داد، یادآور شد: در این محدوده شهرداری با ظرفیت مسکن معوض، مشکل عدم وجود سند را جبران خواهد کرد.

صالحی همچنین تصریح کرد: وقتی کمیسیون شهرسازی و معماری شورا وارد عمل شد، فرصت زیادی را اختصاص داد و لایحه مورد نظر تهیه شد. ما اعتبار مجزایی برای این لایحه نیاز نداریم و اصلاً استفاده از منابع عمومی در دستور کار نیست و مدل مالی آن کاملاً به شکل درون زا تدوین شده است.

وی با بیان اینکه قرار نیست از این طرح پولی به شهر برسد و هزینه ها را تأمین کند، گفت: تمام هزینه ها در این محدوده دریافت و در همان محدوده هزینه خواهد شد. آنچه به شهر می رسد فضای سبز است. از این محدوده ۱۱۷ هکتاری ۱۲ درصد سطح اشغال و تراکم ۲۵۰ درصد تراکم خواهد بود.

جعفر بندی شربیانی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه محله اسلام آباد به نوعی از محدوده های جنوبی بود که در شمال شهر شکل گرفت، اظهار کرد: خوشبختانه در جلسه قبلی طرح تفصیلی خاور شهر و امروز طرح موضعی اسلام آباد مطرح شد. مشارکت اهالی این محلات در طراحی لایحه مورد نظر اثرگذار بود.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه طرح ارائه شده قدیمی است و در سه دوره شورا مطرح شده است، تصریح کرد: یکی از مشکلات طرح این بود که پیوست اجتماعی و فرهنگی برای آن تهیه نشده بود.

وی ادامه داد: قرار بر این بود در کمیسیون های تخصصی طرح، نمایندگان مردم دعوت شوند و نظرات مردم نیز تا جایی که امکان دارد، اعمال و رضایت آنها جلب شود. اگر این رضایت وجود نداشته باشد، حتی در صورت ابلاغ اجرایی نخواهد شد.

 مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه علت عدم اجرای طرح، عدم وجود پیوست اجتماعی بوده است، خاطرنشان کرد: ده‌ها جلسه با مردم برگزار کردیم و پیوست اجتماعی آن تهیه شده و از سویی سکونت مردم نیز حفظ خواهد شد.

وی افزود: در هشت هکتار زمین متعلق به شهرداری مسکن معوض اجرا خواهد شد. برای ۵۰۱ پلاک، مسکن معوض پیش بینی خواهد شد و بخش عمده این محدوده به فضای سبز اختصاص خواهد یافت. از آتی ساز تا نیایش فضای سبز، از نیایش تا پل مدیریت مسکونی و از پل مدیریت فضای گردشگری پیش بینی شده است.

هدایت تأکید کرد: این پروژه به هیچ منبع اعتباری نیاز ندارد و از محل تولید مسکن در محدوده، فضاسازی ها صورت خواهد گرفت.

سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورا هم با بیان اینکه این مصوبه از مصوبات خوبی است که جای بحث دارد، گفت: در جلسه قبلی نیز طرح تفصیلی خاورشهر مطرح شد که رسانه ها کمتر به آن پرداختند و این نشان می دهد که به نقاط مثبت عملکرد توجهی نمی شود.

وی افزود: در محله نفرآباد منطقه ۲۰ نیز اتفاق خوبی در کمیسیون ماده پنج شکل گرفت و این محدوده به کارگاه عمرانی تبدیل شده است. در محله شوش و کن نیز اتفاق خوبی رخ داد و شهرداری زبان بیان کردن ندارد و اگر ما هم عنوان کنیم متهم به دفاع می شویم.

سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورا نیز با بیان اینکه این محدوده فاقد امکانات است، اظهار کرد: این در حالیست که اطراف اسلام آباد، محدوده های برخوردار قرار گرفته اند. از این دست محلات در شهر تهران وجود دارد و امیدواریم مشکلات آنها رفع شود.

در پایان آیین‌نامه سازمان اجرایی طرح موضعی حیاط تهران با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

در جلسه شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی نحوه استقرار واحدها و مراکز ارائه خدمات مرتبط با حیوانات خانگی، در صحن شورا با اکثریت آرا به تصویب رسید.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در خصوص این طرح، در توضیحاتی بیان کرد: هیئت عمومی دیوان در سال ۱۴۰۱ مصوب کرد که مطب های دامپزشکی، مجاز به فعالیت در مجتمع های مسکونی نیستند. ما پیشنهاد خود را بدین شکل ارائه کردیم که شهرداری تهران، ملزم به ساماندهی نحوه استقرار واحدها و مراکز ارائه خدمات مرتبط با حیوانات خانگی می باشد.

این طرح پس از بررسی، با اکثریت آراء به تصویب رسید.

همچنین  دراین جلسه طرح «ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران» که یک فوریت آن در دویست و نوزدهمین جلسه رسمی شورا به تصویب رسید؛ روی میز شورا قرار گرفت و اعضا ابعاد این طرح را مورد بررسی قرار دادند.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در توضیح این طرح عنوان کرد که درختان کهنسال در تمام نقاط دنیا جزو ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاه شناسی، فرهنگی و تاریخی محسوب می شود که برای ماندگاری و حفاظت از این اشجار تلاش های مختلفی در حال انجام است؛ از این رو با توجه به اینکه شهر تهران دارای ۲۵۱۷ اصله درخت با بن بالای بیش از ۲۰۰ سانتی متر، داریم این طرح مطرح و به صحن شورا برای تصویب ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح دارای ۴ ماده است که ماده اول شهرداری تهران موظف شده تا حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به شناسایی، تهیه شناسنامه درختان کهنسال و ایجاد بانک اطلاعاتی مطابق با شرایط ثبت اطلاعات اختصاصی و جغرافیایی، سن درختان، محیط بن و… اقدامات لازم را انجام دهد.

این عضو شورا تهیه و تدوین ضوابط و دستور العمل های اجرایی، گونه بندی و احیای درختان را دومین ماده این طرح برشمرد و گفت که در این مورد شهرداری تهران ظرف دو ماه باید نسبت به احصاء این اطلاعات مقدمات آن را فراهم و به مرحله اجرا درآورد.

وی درخصوص ماده سوم این طرح افزود: شهرداری تهران طی مدت ۶ ماه موظف است تا پس از تصویب این طرح مقدمات همکاری با سازمان میراث فرهنگی نسبت به مراحل ثبت درختان دیر زیست شهر تهران بعنوان میراث تاریخی و طبیعی را فراهم کرده و گزارش آن را به شورا اعلام کند.

پیرهادی با بیان اینکه ماده چهارم این طرح نیز به موضوعات فرهنگی اختصاص دارد یادآور شد: یکی از اقداماتی که در این دوره دنبال شد طرح جامع فضای سبز است و در نیمه اول سال آینده این طرح به نتیجه خواهد رسید. سعی خواهیم کرد در طول این مدت ایرادات را برطرف کنیم. امیدواریم منافع این طرح به مردم برسد و محیط زیست نیز حفظ شود.

ناصرامانی ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا ضمن تقدیر از ارائه این طرح از سوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران به صحن شورا عنوان کرد: پیش از این طرح باید طرحی مبنی بر حفاظت از کلیه درختان شهر تهران ارائه می شد؛ بنده خودم در یکی از مناطق درختانی با بن ۲۰۰ سانتی متر را دیدم و به شهردار و مدیر عامل سازمان پارکها گفتم که این درختان در معرض خطرند، اما هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی ادامه داد: درختانی که در معابر شهر تهران، به ویژه معابر فرعی هستند نیاز به یک توجه ویژه دارند چرا که تعداد درختان خشک شده در سطح پایتخت بسیار زیاد است. مضافاً بر اینکه یک مشکلی هم که در این خصوص وارد است اقدامات سازمان فنی عمرانی در احداث دوربرگردان هاست که منجر به جابجایی درختان بسیاری می شود.

این عضو شورا یادآور شد: هنوز از جو رسانه ای ماجرای دوربرگردان پارک قیطریه خارج نشدیم که در خیابان ۱۹۲ منطقه تهرانپارس شاهد احداث دوربرگردان و جابجا کردن اشجار بسیاری هستیم. برخی شهروندان می گویند که این اشجار، قطع شده اما به ادعای شهردار منطقه ۴ این درختان جابجا شده است؛ این اتفاق نیاز به نظارت های دقیق دارد.

مهدی بابایی ،رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه تمام اطلاعات درختان در سامانه نهال ثبت و قابل دسترس است با ارائه پیشنهادی اظهار کرد: لازم است یک لایه ی عملیاتی در سامانه نهال برای درختان اکولوژیک و با اهمیت افزوده شود تا بتوان رصد این اشجار بطور هوشمند انجام شود.

وی ادامه داد: موضوع جابجایی اشجار نیاز به مجوز کمیسیون ماده ۷ دارد که ما در صورتی که قابلیت جابجایی وجود داشته باشد مجوز جابجایی درختان را صادر میکنیم والا بهیچ عنوان زیر بار جابجایی درختان نمی رویم؛ بطور مثال طرحی برای احداث در بزرگراه یادگار امام ارائه شد که این عملیاتی شدن این طرح مستلزم جابجایی حدود ۱۰۰ درخت ۵۰ ساله را داشت که ما مصرانه این طرح را رد کردیم.

بابایی افزود: ما در برخی موارد نیز شهرداری را موظف کرده ایم که چند برابر درختان کاشته شود.

  پیشنهاد مطرح شده از سوی مهدی بابایی، مورد موافقت اعضا قرار گرفت و در نهایت طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران پس از اعمال اصلاحات با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.

 

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]