به گزارش اقتصادآنلاین، موضوع خروج سیمان و فولاد از بورس کالا که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده، موافقان و مخالفانی دارد. سیداحسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص تاکید کرده که دولت برنامه ای برای این موضوع ندارد. مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز عنوان کرده […]

به گزارش اقتصادآنلاین، موضوع خروج سیمان و فولاد از بورس کالا که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده، موافقان و مخالفانی دارد. سیداحسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص تاکید کرده که دولت برنامه ای برای این موضوع ندارد. مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز عنوان کرده خروج این دو محصول از بورس کالا منتفی است. در این میان نمایندگان مجلس نیز بر لزوم عرضه کالاها در بورس برای پایداری شفافیت اقتصادی تاکید دارند.
مجلس مجوزی صادر نمی‌کند
محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید، تعجب می‌کنیم که برخی از افراد در مورد خروج برخی از کالاها از بورس کالا صحبت می‌کنند. باید به قبل از عرضه شدن این کالاها در بورس کالا نگاه کرد که چه رانت‌هایی ایجاد شده است.
پورابراهیمی با تاکید اینکه اظهارنظرهایی که در مورد خروج سیمان و فولاد از بورس کالا است، مدنظر مجلس نیست، اظهار کرده است، مبنای کار مجلس رفتار حرفه‌ای و تخصصی است، قبل از عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا رانت‌هایی وجود داشت؛ به طوری که قیمت سیمان بعد از عرضه در بورس کالا شفاف شده است.
بحران جدی بازار مسکن در صورت خروج
اصغر سلیمی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره تاکید می‌کند، با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا، افزایش تقاضای سفته‌بازی در حوزه خرید فروش سیمان و فولاد شکل می‌گیرد و زمینه افزایش قیمت این محصول‌ها فراهم می‌شود.
نماینده مردم سمیرم در مجلس می‌گوید: زمانی که نرخ این دو محصول در بورس کالا کشف شود، شاهد افزایش تولید و صادرات سیمان و فولاد و ارزآوری قانونی به کشور خواهیم بود. به گفته او عرضه این دو محصول در بورس کالا منجر به رقابت شفاف و عادلانه تولیدکنندگان و همچنین ثبات و تعادل قیمت این کالاها در سال‌‎های گذشته شده است.
خروج از بورس کالا به نفع کشور نیست
شهباز حسن‌پور بیگلری؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مورد اظهارات وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح خروج سیمان و فولاد از بورس کالا برای کاهش قیمت مسکن می‌گوید، برای اتخاذ یک تصمیم باید همه جوانب کار بررسی و سنجیده شود، واقعیت این است که عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا باعث شده است قیمت این محصول‌ها عادلانه و شفاف در اختیار خریداران قرار گیرد و مانع بروز رانت و حضور دلالان در این بخش شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح می‌کند: خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به نفع کشور نیست و نمی‌تواند به رونق حوزه مسکن و کاهش قیمت هم کمک کند.
مشکل کمبود مسکن اینگونه حل نمی‌شود
مسلم صالحی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم بر این باور است، بورس کالا بستری شفاف برای عرضه و تقاضای کالاست و امروز هر آماری از معاملات کالاها مربوط به ماه‌ها و سال‌های قبل نیز به واسطه شفافیت این بورس در دسترس است. بورس کالا مانع فساد و رانت در این حوزه شده است و اتفاقا مسئولان می‌توانند از این مسیر شفاف به رشد تولید مسکن و تامین پایدار مواد اولیه و مصالح ساختمانی برسند.
به گفته این نماینده مردم در مجلس، براساس گزارش‌های موثق و اعلام خود فعالان بازار و تولید کشور، قبل از ورود سیمان به بورس کالا، این بازار در اختیار چند نفر بود که محصول ارزان را با قیمت دولتی از کارخانه می‌گرفتند و با سودهای چند برابری به مصرف کنندگان می‌فروختند، اما در شرایط فعلی با ورود سیمان به بورس کالا همه افراد به راحتی می‌توانند سیمان مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کنند.
لزوم استمرار عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا
علی جدی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد طرح خروج سیمان و فولاد از بورس کالا تاکید می‌کند: حضور محصول‌های ساختمانی به ویژه فولاد و سیمان در بورس کالا فوایدی دارد که از جمله آن، رقابتی بودن فضا و امکان حضور و معامله همگان در این بازار شفاف است.
به گفته او سیمان و فولاد تولیدی داخل است و با توجه به بورسی بودن شرکت‌های تولید سیمان و فولاد، طبیعتا به دلیل فضای رقابتی نمی‌توان تولیدکننده را ملزم به عرضه آن به قیمت مشخصی کرد. اگر فضای رقابتی و بورس واقعی شکل بگیرد، قیمت ها رقابتی خواهد بود. در این صورت به نفع مصرف کننده و تولیدکننده تمام می‌شود.
موافق خروج سیمان و فولاد از بورس کالا نیستم
جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید، بورس کالا محلی شفاف برای عرضه و تقاضای کالا است و ما موافق خروج سیمان و فولاد از بورس کالا نیستیم و بحث بر این است که دولت به تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت کاذب را ندهد.
قادری در این باره تصریح می‌کند؛ در موضوع سیمان و فولاد، دولت نباید این کالاها را از بورس کالا خارج کند، بلکه باید مانع سوءاستفاده تولیدکنندگان در افزایش قیمت‌ها شود و در حالی که اجازه صادرات می‌دهد، اجازه واردات هم بدهد که اگر تولیدکنندگان در داخل قیمت‌ها را غیرواقعی بالا بردند، دولت بتواند از طریق واردات قیمت‌ها را متعادل کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]